Tržby si pochvaluje například e-shop s módou ZOOT. „V prosinci 2014 byl nárůst tržeb o 155 procent vyšší, než v ten samý měsíc předešlého roku. Právě v tomto měsíci nám také přibylo znatelně více nových zákazníků ve srovnání s průměrem běžných měsíců v roce,“ řekl Novinkám ředitel ZOOT Ladislav Trpák.

Takto mimořádný růst ale zřejmě souvisí s tím, že prodej oblečení přes internet je stále v porovnání třeba s elektronikou v plenkách, a roste tak z nižšího základu.

Slevomat hlásí nárůst o třetinu

V prosinci rostly oproti stejnému měsíci předloni tržby obchodníků  o šest procent, e-shopům a zásilkovým obchodům stouply dokonce o 23,8 procenta, uvedl ve středu ČSÚ. [celá zpráva]

„Chuť utrácet před loňskými Vánoci byla obrovská. Slevomatu vzrostly tržby proti předešlému roku o rovných třicet procent, tedy ze 150 na 200 miliónů korun,“ řekla šéfka největšího slevového serveru v Česku Marie Chytilová.

Mezi nejvýraznější dny pro nakupování podle ní patřilo pondělí 8. a 15. prosince a celý závěrečný týden před Štědrým dnem, kdy lidé nejvíce nakupovali dárky na poslední chvíli v podobě voucheru.

Roli sehrála i ČNB 

Prudce rostly také tržby počítačového a komunikačního zařízení – podle statistiků o 19,2 procenta za prosinec, za celý rok o 17,2 procenta.

„Prodeje elektroniky a spotřebičů zažívaly v loňském roce srovnatelné období s předkrizovými lety. Ani loňský předvánoční trh nebyl výjimkou, trojnásobný nárůst v prodejích oproti zbytku roku je ukázkou, že Češi měli obecně chuť více utrácet,“ uvedl ředitel prodeje sítě Expert Elektro Robin Weintritt s tím, že tato přední síť elektro prodejen dosáhla nejlepšího výsledku od roku 2009.

Výrazný nárůst oproti minulému prosinci byl podle něj ovlivněný intervencí ČNB, která přišla v listopadu 2013, a lidé se hned vrhli do obchodů kvůli obavám, že zdraží zboží z dovozu. Takže předloňský prosinec zůstal trochu v závětří.

„Tehdy po intervenci došlo téměř bezprostředně ke skokovému nárůstu poptávky po elektronice a domácích spotřebičích. Proto byl předloňský prosinec v prodejích spíše stagnující, lidé více nakupovali elektroniku již v listopadu, a vánoční nákupní sezóna tak odstartovala dříve,“ vysvětlil Weintritt.

Dařilo se i supermarketům

Vyšší zájem oproti předchozím letům potvrzují i klasické supermarkety. „Zájem návštěvníků byl enormní, což se samozřejmě projevilo i na tržbách. Zaznamenali jsme opravdu vysoký nápor zákazníků, kteří nakupovali jak potravinové tak nepotravinové zboží,“ řekla Dagmar Krausová, mluvčí společnosti Ahold, která provozuje obchody Albert.

Na prodejnách podle ní byla vidět vyšší ochota zákazníků utrácet, oproti předchozím letům rostl i počet zákazníků. Přesná čísla o tržbách ale neuvedla s tím, že jde o interní informace.