Hlavní obsah

Tržby obchodníků loni stouply o 5,4 procenta, daří se e-shopům

Novinky, tov
Aktualizováno

Tržby v maloobchodě v roce 2014 zrychlily meziroční růst na 5,4 procenta, předloni rostly o procento. Nejvíce o 19,7 procenta rostly tržby z prodeje zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, uvedl ve středu Český statistický úřad (ČSÚ). Dalším důvodem byl pokračující růst tržeb v motoristickém segmentu.

Foto: Milan Malíček, Právo

Povánoční slevy v centru Prahy. Václavské náměstí.

Článek

V samotném prosinci rostly oproti minulému roku tržby e-shopů a zásilkových obchodů dokonce o 23,8 procenta.

Ve srovnání s rokem 2013 utráceli loni lidé více především za nákup a opravy vozidel. „V motoristickém segmentu se tržby reálně meziročně zvýšily o 11,6 procenta, v tom za prodej motorových vozidel o 12,1 procenta a za opravy o 9,6 procenta,” uvedl ČSÚ.

V samotném maloobchodě vzrostly tržby reálně o 2,8 procenta. Kromě listopadu překročily loni v každém měsíci úroveň srovnatelného období v roce 2013.

Prudce rostly také tržby počítačového a komunikačního zařízení – o 19,2 procenta za prosinec, za celý rok o 17,2 procenta.

„Loňský prosinec potvrdil svou pozici nejsilnějšího prodejního měsíce v roce. Vlna zájmu o elektroniku a elektrospotřebiče se vzhledem k vánoční sezóně projevila v nárůstu prodejů trojnásobně oproti zbytku roku. V meziročním srovnání jsme pak zaznamenali nárůst o dvacet procent,“ řekl ředitel prodeje sítě Expert Elektro Robin Weintritt.

Celkově podle statistiků maloobchodní tržby v prosinci oproti stejnému měsíci loni stouply téměř o šest procent.

Lidé sáhli na úspory

„Lépe se prodávaly i výrobky pro domácnost a sport, rekreace, kultura, oděvy a obuv,” uvedl na webu ČSÚ.

Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 4,3 procenta, za pohonné hmoty o 1,7 procenta a za potraviny o 1,3 procenta. Naopak méně se prodávalo farmaceutické a zdravotnické zboží, tržby za něj klesly o 2,6 procenta.

„Vyšší chuť spotřebitelů utrácet byla do značné míry dána i psychologickými faktory, především optimismem z lepší budoucnosti. Nemalá část spotřebitelů rovněž sáhla do úspor. A zde je největší riziko dalšího růstu maloobchodu. Pokud většině domácností neporostou adekvátním způsobem i reálné mzdy, růst prodejů se opět výrazně zpomalí. Zatím však tomuto scénáři nic nenasvědčuje,” řekl Novinkám analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám