Zástupci pilotů i palubních průvodčích se doposud s vedením ČSA nedohodli na nové kolektivní smlouvě, do vyjednávání proto museli vstoupit prostředníci.  Vedení dopravce snížení mezd obhajuje nutností šetřit.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

"Určitě bychom byli schopni se dohodnout na snížení mezd, ale toto je už moc," uvedla předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petra Posová. Pokud selžou vyjednávání přes prostředníka, hrozí palubní průvodčí znovu stávkou. Tu nevylučují ani piloti, kteří při loňských protestech vůči vedení postupovali více umírněně.

Podle Posové čeká letušky a stevardy od února pokles mezd o 40 procent. Základní hrubá mzda letušky tak po snížení klesne na zhruba 15 tisíc korun. Při započtení sazeb za odlétané hodiny se čistá mzda u běžného řadového stevarda bude v průměru pohybovat okolo šestnácti tisíc korun. V exponovanějších letních měsících, kdy se více létá, může dosáhnout na 18 tisíc korun.

Srovnatelné s konkurencí

Podle mluvčího ČSA vychází nový mzdový řád z restrukturalizačního plánu firmy a odpovídá realitě českého trhu i konkurenci. Současná nákladová struktura ČSA je v současnosti příliš vysoká a nekonkurenceschopná. Snižování mezd je individuální, zatímco se někomu sníží plat o pětinu, u jiného zaměstnance může jít jen o jednotky procent, dodal mluvčí.

Servis letadel ČSA

Servis letadel ČSA

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Výrazné snížení mezd o 30 až 40 procent čeká podle odborů i piloty. Snižování mezd, které budou po změnách nižší než u tuzemské konkurence, nevede k záchraně společnosti, ale naopak k jejímu poškozování, řekl prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala. Ten se obává, že dopravce snížením mezd pilotů pod jejich reálnou hodnotu na trhu o většinu kvalitních zaměstnanců přijde. To se může odrazit na kvalitě služeb a bezpečnosti.

Platy pilotů u ČSA zástupci profesní organizace nezveřejňují. Existují rovněž výrazné rozdíly mezi platem druhého pilota a kapitána a rovněž platem pilota vrtulového letadla a proudového stroje. U méně zkušených pilotů vrtulových letadel může plat po letošní změně klesnout pod 50 tisíc korun měsíčně.

Většinu ČSA budou vlastnit Korejci a Travel Service

České aerolinie prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Majoritním vlastníkem společnosti je dosud stát, to se má ale změnit v souvislosti s převodem 34procentního podílu akcií ČSA ze státního Českého Aeroholdingu na společnost Travel Service.

Českému Aeroholdingu v ČSA po dokončení transakce zůstane 19,74 procenta, 44 procent má korejský dopravce Korean Air, 34 procent získá Travel Service a zbylá 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. S transakcí již v prosinci souhlasila Evropská komise. [celá zpráva]