Hlavní obsah

Evropa zkouší čínské elektrobusy i taxíky – od Londýna po Ostravu

Právo, Michal Mocek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Šen-čen

Šenčenská automobilka BYD se pyšní svými hybridními auty, vyrábí však také baterie do mobilů či elektrobusy a e-taxíky. Právě v ekologicky čistých elektrovozidlech vidí nyní vedení firmy svou budoucnost.

Foto: Profimedia.cz

Elektrobus čínské automobilky BYD

Článek

„Naším trhem je veřejná doprava, taxíky a autobusy. Jsme průkopníky v provozování elektrovozidel a jako první jsme se prokázali trhem,“ uvádí pracovnice firmy, jež své první baterie vyrobila před pouhými jedenácti lety.

Předvádí také, kde všude v Evropě se už elektrická vozidla BYD testovala či uplatnila. Na seznamu je celkem 33 evropských měst. Kromě Londýna, kam se prodaly tři desítky elektrických taxíků, je mezi nimi i Ostrava, kde byly před časem vyzkoušeny čínské elektrobusy. Společnost tvrdí, že jejich provoz je osmkrát levnější než dieselových vozidel. Při testech v Barceloně prý místní dopravce zaujala spolehlivost elektrobusů i v letních vedrech.

V německých Brémách zase imponovala nejen stabilita používaných baterií, ale i jejich výkon. Jen loni proto automobilka vrhla na trh asi pět tisíc elektrobusů.

Vize „raketového“ mobilního spojení

Výrobce komunikačních zařízení Huawei, který také působí v první zvláštní hospodářské zóně Šen-čenu, pro změnu očekává, že během šesti let vzroste mobilní trh pětisetnásobně – a chce být při tom.

„Nabízíme první platformu, která přenáší signály 2G, 3G i 4G. Lze ji zapojit kdekoli a je ekologická,“ prohlašuje reprezentant firmy, který provádí návštěvníky po informačním centru.

Mezi třemi generacemi mobilní telekomunikační technologie má nejlepší šance ta poslední, 4G. Loni mělo být ve světě instalováno 260 sítí tohoto typu. Téměř polovina z nich, 120, od Huawei. Firma však už sní o dalším kroku, o 5G: „Pokud jde o rychlost, mobilní technologie 3G je jako vlak, 4G jako letadlo a 5G bude jako raketa.“

Nová technologie, která přenáší signál rychlostí až 115 gigabytů za sekundu a dokáže spojit na sto miliard přístrojů, je prý už „opravdu zralá“. Zatím je ale drahá, a tak nemá šanci na okamžité uplatnění.

Signál pro fanoušky

Na nejbližší obrazovce je vidět ikonku kropicí konve a květináče. I to je budoucnost, kdy vše v domácnosti bude napojeno na web a bude tedy možné snadno přikázat zalití květin (i přesné dávky vody) ze kteréhokoli místa na světě.

O kus dále je vidět telestěna složená z asi 20 obrazovek, z nichž každá nabízí jinou stanici. Stiskem tlačítka ovládne jedna z nich celou stěnu. Aby to ale fungovalo, je nutná reálná přenosová rychlost nejméně 50, ale spíše sto megabytů za sekundu. A to lze čekat asi až po nástupu 5G, kdy má být i pro běžného uživatele dostupné spojení o rychlosti 10 gigabytů za sekundu.

Realitě bližší je asi spojení na stadiónech pro desetitisíce sportovních fanoušků, kteří tak budou moci na svých tabletech  v detailu sledovat, co se děje daleko dole na hřišti. I z nejvyšších ochozů tak bude možné shlédnout víc než jen malé pohyblivé panáčky.

V rohu místnosti zatím blikají zahnuté obrazovky, které dohromady vytvářejí půlkruh. V Číně je nepoužívají jen firmy k různým videokonferencím, nýbrž i restaurace: lákají tak rodiny, které život rozehnal do různých konců velké země. U obrazovky se mohou lidé virtuálně sejít aspoň ke společnému obědu: „Poptávka je velká. Vyprodáno je obvykle na měsíc dopředu.“

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám