„Je pravda, že letos se slavnostní přestřihování pásek nových dálničních úseků konat nebude. Díky rozsáhlé rekonstrukci sítě se motoristé přesto projedou po desítkách kilometrů zcela nových vozovek,“ řekl Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Zatím naposled se nové dálniční úseky v ČR předávaly do užívání v roce 2013, kdy to bylo 24 kilometrů. Česku tak nadále chybí dostatečné dálniční propojení se svými sousedy, zejména s Rakouskem. Urychlit rozvoj dopravní infrastruktury patří proto mezi priority nynější vládní koalice.

Mezi nejvýznamnější silniční stavby, které mají být zahájeny do dvou let, patří dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi, rychlostní komunikace R35 v úsecích Opatovice nad Labem–Časy a Časy–Ostrov, R49 mezi Hulínem a Fryštákem, dostavba dálnice D1 v úseku Přerov–Lipník, pokračování dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic, R7 v úseku Postoloprty–Bitozeves, obchvat Frýdku-Místku na R48 i stavba rychlostní silnice R6 z Nového Strašecí do Řevničova.

V příštích letech konečně boom

„Příprava nových dálničních staveb intenzivně pokračuje, takže v příštích letech lze očekávat skutečný boom,“ ujišťuje Rýdl. Jak mluvčí upřesnil, už letos se pokročí v dostavbě dálnice D11 do Hradce Králové.

Dostavovat se začne i chybějící úsek D1 Přerov–Lipník. Na dálnici D3, která má v budoucnu urychlit cestování z Prahy přes České Budějovice do Rakouska, se začne letos stavět na třech až čtyřech úsecích, tedy až 27 dalších kilometrů.

Stavbaři se také konečně vrátí na poslední nedokončený úsek dálnice D8, kde práce v červnu 2013 přerušil sesuv půdy u obce Dobkovičky.

Jednou z priorit modernizace D1

Vzhledem k dlouhodobé zanedbanosti dálniční sítě jsou pro nového generálního ředitele ŘSD Jana Kroupu jednou z klíčových záležitostí opravy a rekonstrukce. Loni bylo v ČR opraveno rekordních 90 kilometrů dálnic, z toho 51,3 km na nejzatíženější tuzemské dálnici D1. Podobné číslo lze očekávat i letos.

Na modernizovaných úsecích D1 Větrný Jeníkov–Jihlava, Lhotka–Velká Bíteš, Šternov–Psáře a Loket–Hořice se hned po zimní přestávce obnoví dokončovací práce.

Současně ŘSD předpokládá, že modernizace odstartuje i na úsecích Hvězdonice–Ostředek, Měřín–Velké Meziříčí a Ostrovačice–Kývalka, na jejichž dodavatele probíhají výběrová řízení. A opravy se dočká i druhý pás nejvíce zatíženého úseku D1 mezi pražským Chodovem a Průhonicemi.