Necelé tři kilometry ze Sedlnice na letiště jsou první tratí, která se v Česku postavila po více než 70 letech. „Naposledy se trať jako celek u nás postavila mezi světovými válkami na jižní Moravě,“ uvedl Václav John, ředitel Stavební správy východ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Společnost současně s výstavbou nové trati modernizovala také část současné železnice mezi Sedlnicemi a Studénkou. „Realizovali jsme část po Sedlnice, což je vzdálenostně více než pět kilometrů a objemově naše investiční náklady dělaly asi 420 miliónů korun,“ sdělil John.

Zatím budou vlaky jezdit na letiště jen ve zkušebním provozu bez cestujících. Vše se změní 13. dubna 2015, kdy na trať vyjede první vlak podle řádného jízdního řádu. Spoje pak mají na letiště jezdit ve dvouhodinovém intervalu.

Na letišti za patnáct minut

V úterý si jízdu po nové trati vyzkoušel moravskoslezský hejtman Miroslav Novák (ČSSD). Cestu absolvoval v tzv. mandelince, dieselové lokomotivě SŽDC. „Bylo zajímavé být v pracovním vlaku vedle strojvedoucího a dívat se, jak trať ubíhá. Zkušební jízdu jsem absolvoval zpomalenou rychlostí, ale do budoucna lze počítat, že vzdálenost mezi Studénkou a Mošnovem ujede vlak asi do pěti minut a Studénka - Ostrava je otázka dalších zhruba 10 minut. Takže lidé ze Svinova by měli být do čtvrt hodiny na letišti,“ nastínil.

Hejtman očekává, že ze začátku budou trať využívat hlavně návštěvníci velkých akcí v regionu. „Ať už je to mistrovství světa v hokeji, Zlatá tretra či Dny NATO. Do budoucna je potenciál železničního napojení spojen s rozvojem letiště a především průmyslovou zónou, kde již dnes pracuje přibližně 1500 lidí a za dva roky se počítá s dalšími 900 místy v rámci závodu společnosti Hyundai Mobis. I nadále ale v zóně zůstává zhruba 80 hektarů k využití,“ nastínil Novák.

Terminál železniční zastávky Mošnov Ostrava Airport je propojen přímo s odbavovací halou Letiště Leoše Janáčka.

Terminál železniční zastávky Mošnov Ostrava Airport je propojen přímo s odbavovací halou Letiště Leoše Janáčka.

FOTO: Pavel Karban, Právo

Dodal, že stále jsou platné plány na vybudování nákladního železničního překladiště. Pokud by se to podařilo postavit, bylo by to pro letiště obrovské plus. „Vzhledem k délce naší dráhy jsme schopni přijímat a odesílat naložená letadla všech typů a velikostí, což okolní letiště nemohou,“ řekl ředitel LLJ Pavel Schneider.

Podle něj se kolejové napojení letišť stává zajímavým moderním trendem, který se začíná v Evropě prosazovat. „Věřím, že se letišti zvýší spádová oblast a budeme tak schopni oslovit širší počet pasažérů,“ řekl Schneider.

Železnice až na letiště je podle jeho názoru výhodou pro jednání s leteckými dopravci. „Při dalších jednáních o nových leteckých linkách můžeme akceptovat i pozdější, noční časy letů, protože cestující nebudou omezeni slabším nočním provozem hromadné dopravy k příletům a odletům linek,“ dodal Schneider.