Interní dokument Evropské komise na svém prosincovém zasedání projednával Výbor regionů (CoR) – poradní orgán Evropské unie, ve kterém se regiony prostřednictvím stanovisek vyjadřují k chodu EU. Stanovisko, které se zabývalo právě informačním embargem ve veřejné hromadné dopravě, předkládal šéf české delegace Petr Osvald (ČSSD).

„Neexistuje vyhledávač, kde by člověk zjistil, jak se veřejnou hromadnou dopravou na území EU dostane z místa A do místa B. Tedy odkud a kdy mu jede vlak, že se na něj dostane autobusem soukromého přepravce a že mu po příjezdu z nádraží jede tramvaj, která mu zastaví u hotelu. To už vůbec nemluvím o ticketingu, tedy o možnosti zakoupit si pro cestování po EU jednu jízdenku,“ připomněl Osvald.

Dopravci se brání poskytování dat

Podle experta na evropské fondy Jana Přibáně, který se podílel na zpracování stanoviska, má překážka ekonomický charakter. „Komise má problém s tím, že dopravci nechtějí poskytovat data. Je to součástí jejich cenové politiky,“ řekl Právu Jan Přibáň.

Velcí dopravci navíc odmítají zařadit do svých informačních systémů konkurenci. „I na některých českých nádražích má člověk problém zjistit, v kolik jede Leo Express nebo Student Agency,“ konstatoval Přibáň.

Šéf české delegace také upozornil, že neexistují ani základní kameny takového systému. Členské země i Brusel přitom dávají obrovské peníze na posílení hromadné dopravy před individuální, respektive na výstavbu dopravních koridorů.

Podle Osvalda by zpočátku stačilo shromažďovat data na úrovni členských států, přičemž údaje by poté stačilo jen propojit. Státy by k takovému kroku musely dojít buď dobrovolně, nebo ideálně nařízením Bruselu.

Osvaldovo stanovisko prošlo Výborem regionů bez problémů. Jak se ale Evropská komise k doporučujícímu dokumentu postaví, je zatím ve hvězdách. Pokud by Brusel sáhl k vytvoření celoevropského systému informací, měl by do něj zahrnout i data z navigačního systému Galileo, jehož centrála sídlí v Praze.