Za běžného provozu na dálnici, kdy jede po mostě současně více automobilů, by měl most ve Slovenské ulici v Přívoze zvládnout při průjezdu jednoho vozidla zatížení 32 tun. Podle odborníky vypočteného současného stavu ale snese jen 3,6 tuny. Jeho nosnost je podle závěrů expertů snížena výrazným, až kritickým způsobem.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Most za zhruba čtyřicet miliónů korun je přitom jen šest let starý a v běžném provozu funguje teprve čtyři roky. Pokud by na most vjel pouze samostatně jeden kamión o třech nápravách a žádné jiné auto, konstrukce by měla vydržet zatížení 80 tun.

Jenže podle měření expertů ten v Ostravě snese jen něco málo přes 26 tun, tedy třikrát méně. Kamióny s návěsem přitom podle vyhlášky mohou vážit až třicet tun, tedy víc, než je aktuální nosnost mostu. V případě, kdy by na most vjela vozidla přesahující naměřenou aktuální nosnost, konstrukce by to nemusela vydržet.

„Pokud by byla aktuální nosnost překročena, nelze vyloučit nějaké dramatické destrukční změny,“ řekl ve čtvrtek Právu zdroj blízký vedení ŘSD, seznámený s výsledky měření. V podobném duchu jsou i závěry samotných expertů.

Stav mostu se zhoršuje

„Z vypočtených hodnot zatížitelnosti je patrné, že stav konstrukce (mostu) je závažný. S uvažováním vedlejších zatížení a vlivů je únosnost konstrukce dokonce již vyčerpána,“ napsali šéfům ŘSD. A jimi změřená aktuální nosnost prý navíc nemusí dlouho platit, protože stav mostu se průběžně zhoršuje.

Svědčí o tom i fakt, že už loni v dubnu se i s druhým nájezdem stal součástí arbitrážních žalob na odpovědnou firmu Eurovia a podle ŘSD jsou na obou kritické vady. Postupně se kvůli vychýlení ložisek sesouvají a zatéká do nich voda z kanalizace vedené uvnitř mostů.

„Určuji platnost vypočtených hodnot (nosnosti mostu) jako velmi malou – v řádu týdnů,“ sdělil v dokumentu pro ŘSD špatnou zprávu jeden z expertů.

Navrhují dokonce rychlost 30 km/h

Už od 5. září nesmějí na oba mosty kvůli jejich havarijnímu stavu žádná nákladní auta a osobní pouze se sníženou maximální rychlostí 50 km/hod. Ani to ale podle závěrů odborníků nestačí.

„Doporučuji na mostě ponechat zákaz vjezdu všem nákladním vozidlům nad 3,5 tuny a snížit rychlost projíždějících (osobních) vozidel na 30 km/h,“ navrhl v dokumentu jeden z nich. Aby si ŘSD ověřilo dané výsledky měření, chystalo na dnešek velkou akci – zátěžové zkoušky.

Jenže kvůli neutěšenému stavu jednoho z mostů se uskuteční pouze na tom druhém, kde není nosnost ještě tolik snížena. „Je dokonce v tak vážném stavu, že zde kvůli bezpečnostním rizikům a možnému dalšímu zhoršení jeho stavu nebudeme zátěžovou zkoušku provádět,“ řekla Právu šéfka ŘSD Soňa Křítková.

Během těchto zkoušek zatížitelnosti druhého z mostů přes něj ŘSD nechá projíždět velmi nízkou rychlostí nákladní auta, přičemž pomocí instalovaných čidel budou odborníci měřit, jaký to bude mít na most vliv.