"Hlavní vliv na snížení věku má přitom trvalé vyřazování starších aut z provozu," řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. I když ty nejstarší vozy se postupně přestávají používat, do jejich věku "dorůstají" další.

Podle mluvčí Ústředního automotoklubu Hany Bendové bylo do ČR od roku 1993 dovezeno 1,3 miliónů ojetých osobních aut, z toho 300 tisíc aut jejich majitelé nikdy nepřihlásili do provozu. Skončila jako zdroj náhradních dílů nebo jsou provozovány na jiné doklady.

U celkem 56 procent osobních aut v ČR uplynulo od jejich výroby více než deset let. Například v Irsku je to zhruba o dvě třetiny méně a v Německu tvoří takto staré vozy zhruba čtvrtinu parku. V Rakousku a Velké Británii se podíl aut starších deseti let pohybuje kolem 30 procent.

O jedno auto se dělí tři lidé

Na jeden osobní automobil připadalo na konci minulého roku 2,76 obyvatele. Nejlépe na tom byla Praha, kde se o jeden vůz dělí dva lidé, naopak v Moravskoslezském kraji to bylo 3,4 obyvatele na auto.

Nejpočetnější kategorii registrovaných osobních vozů tvoří auta s benzinovým motorem o obsahu do 1400 ccm, následují vozy s benzinovými motory do 1999 ccm. Vznětové motory má zhruba 15,5 procenta vozového parku.

Ještě starší jsou autobusy

Vyšší průměrné stáří než osobní automobily mají například autobusy, kde je registrováno 20 267 vozidel s průměrným stářím 14,1 roku.

Bezkonkurenčně nejstarší jsou ale motocykly. Celkem 751 974 registrovaných motorek je v průměru 31 let starých.