Konkrétně už byla dopravní omezení odstraněna na úsecích Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš, a to i ve směru na Prahu. Ve zbývajících dvou úsecích Šternov–Psáře a Loket–Hořice mají práce skončit 30. listopadu.

„Po náročném letním provozu, kdy se řidiči museli přizpůsobit jízdě v zúžených pruzích se sníženou rychlostí, se nyní dočkali prvních výsledků modernizace D1. Nový povrch, který umožňuje bezpečnější jízdu, bude do zimní technologické přestávky položen již na padesáti kilometrech dálnice,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy (MD) Tomáš Neřold.

V průběhu modernizace je těleso dálnice rozšiřováno o 75 centimetrů v obou jízdních pásech. Nový cementobetonový povrch má výrazně lepší protiskluzové vlastnosti než ten dosavadní. Zlepšily se také rozhledové podmínky, protože byl upraven sklon dálnice, zejména v zatáčkách.

Probíhají tendry na další úseky

Po zimní přestávce budou na zmíněných úsecích obnoveny dokončovací práce, většinou už za plného provozu. Současně MD předpokládá, že modernizace odstartuje i na úsecích Hvězdonice–Ostředek, Měřín–Velké Meziříčí a Ostrovačice–Kývalka, na jejichž dodavatele teď probíhají výběrová řízení.

„Pevně věřím, že se podaří dokončit tendry na zhotovitele včas a nebudou nás zdržovat odvolání neúspěšných uchazečů k antimonopolnímu úřadu či námitky ekologických hnutí,“ uvedl v té souvislosti ještě před svou rezignací ministr dopravy Antonín Prachař (hnutí ANO).

Uzavírky na D1 v březnu

Uzavírky na D1 v březnu letošního roku

V průběhu příštího roku pak Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyhlásí výběrová řízení i na modernizaci úseků Psáře–Soutice, Velká Bíteš–Devět křížů, Humpolec–Větrný Jeníkov, Jihlava–Velký Beranov a Velké Meziříčí–Lhotka.

„Harmonogram modernizace samozřejmě přizpůsobíme tak, aby D1 nebyla uzavírkami extrémně přetížena,“ sliboval Prachař.

Modernizace D1 začala loni v květnu. Týká se celkem 160 kilometrů mezi Mirošovicemi a Kývalkou, rozdělených na 21 dílčích úseků. Původně ŘSD předpokládalo, že vše se dá zvládnout do poloviny roku 2019. Už teď je ale jasné, že modernizace se protáhne nejméně o rok.

Velkým problémem chybějící alternativa

Situaci navíc komplikuje fakt, že chybí alternativa k D1, tedy druhé dopravní spojení českých a moravských krajů, jímž má být už celá desetiletí odkládaná výstavba rychlostní komunikace R35.

„Je ostuda a škoda, že jsme se zatím dostali jen k modernizaci D1. Ta je naprosto nezbytná, byť vytváří obrovské dopravní problémy. Cílem vlády však je, abychom pokročili i z hlediska výstavby R35,“ zdůraznil v minulém týdnu při interpelacích ve Sněmovně premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Pokrok konečně i na sesuté části D 8

K pokroku konečně dochází i na nedokončené dálnici D8, kde se loni v létě nedaleko obce Dobkovičky v Ústeckém kraji sesunula ze svahu na vozovku zemina.

Ředitelství silnic a dálnic v úterý podepsalo smlouvu na odstranění závalu za 72 miliónů korun se sdružením firem Eurovia CS, Metrostav, Stavby mostů Praha a Berger Bohemia.

„V pátek jim předáme staveniště a příští týden zahájí práce,“ sdělil ČTK mluvčí ŘSD Jan Rýdl.