"O získání letišť usilovaly regiony patnáct let. Jsou totiž pro ně branou do Evropy a jednou z podmínek hospodářského rozvoje. Zvláště významné je to v době, kdy pozemní komunikace v ČR ještě nejsou dostatečně propojeny se sítí transevropských magistrál," uvedl po podpisu smluv Šimonovský. 

Ve správě České správy letišť tak zůstává už pouze letiště v Praze-Ruzyni. To loni odbavilo 7,46 miliónu cestujících a nyní zaznamenává nebývalý růst. "Je už jisté, že v počtu odbavených bude letos překonána hranice devíti miliónů," řekl Právu generální ředitel ČSL Martin Kačur.

Peníze i z fondů EU

Že se ČSL regionálních letišť zbaví, považuje Kačur za pozitivní krok. Mošnov, Tuřany i Karlovy Vary si sice dokázaly v posledních letech vydělat na svůj provoz, chyběly jim však peníze na potřebné investice, o něž nyní kraje mohou požádat Evropskou unii. Projekty mají připraveny. 

Brněnské letiště za loňský rok odbavilo 166 142 cestujících. Množství přepraveného zboží se zde meziročně zvedlo více než dvojnásobně na 2644 tun. Růst přepravy zaznamenala i obě další letiště. Ostravským loni prošlo 197 517 a karlovarským 25 805 cestujících. 

Převod letišť umožnil zákon, který nabyl účinnosti letos v dubnu. Podle něj si kraje musí letiště ponechat ve svém vlastnictví nejméně deset let. Zatímco to Tuřanské bude mít nadále pronajata soukromá akciová společnost Letiště Brno, pro provozování ostravského a karlovarského letiště si kraje zakládají firmy, v nichž budou mít stoprocentní podíl.

Hejtmani chtějí spojení se zahraničím

Na dotaz Práva, zda už proběhla nějaká jednání s aerolinkami o zavedení pravidelných linek, odpověděl hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský: "Jednáme s nimi už delší dobu, včetně nízkonákladových dopravců. Jde nám především o letecké spojení Ostravy s Vídní a rýsuje se i zřízení pravidelného spoje Ostrava-Mnichov."

Hejtman Karlovarského kraje Josef Pavel zase informoval, že z letiště Olšová Vrata by se mohlo brzy začít létat do některých destinací v Německu. 

"Připravujeme rekonstrukci vzletové a přistávací dráhy, která si vyžádá 113 miliónů korun. Na to by nám měla přispět EU. V roce 2010 pak počítáme s prodloužením dráhy o 500 metrů, aby na ní mohla přistávat i větší letadla, než jsou boeingy 737," řekl Právu Pavel.

Nejdále v jednání s dopravci pokročilo letiště Brno-Tuřany, odkud zřejmě už od 6. září začne dceřiná společnost Lufthansy provozovat pravidelné lety mezi moravskou metropolí a Mnichovem. "Rádi bychom také získali peníze z EU pro nutnou rekonstrukci odbavovací haly. Projekt je připraven," sdělil hejtman Jihomoravského kraje Stanislav Juránek.

Privatizace Ruzyně není na pořadu dne

Státnímu podniku Česká správa letišť zůstane už pouze naše největší mezinárodní letiště v Praze-Ruzyni. Ve srovnání s těmi regionálními je skutečným gigantem, vždyť v roce 2006 by se po dobudování nového terminálu Sever 2 měla kapacita Ruzyně zvednout na deset miliónů pasažérů.

Ministerstvu dopravy uložila již předchozí vláda Miloše Zemana vypracovat návrh přeměny ČSL na akciovou společnost. Pro přípravu projektu byla ustavena pracovní skupina, v níž jsou zástupci ministerstev dopravy a financí, Fondu národního majetku a dalších zainteresovaných institucí.

"Rozhodnutí o tom, zda se správa letišť má skutečně transformovat na obchodní společnost, bude na nové vládě. Já si však nemyslím, že by případný vznik akciovky znamenal pro stát nějaký přínos," uvedl včera Šimonovský