Jedním z nich je rekonstrukce železničního mostu v Kolíně, u kterého se zvyšovala jeho podjezdná výška. Investiční náklady vzrostly z 800 miliónů korun na 1,2 miliardy korun, tedy více než o polovinu. Podle kontrolorů to způsobilo velké množství investic, které s lodní dopravou nesouvisely.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Projekt byl sice zaměřený na rozvoj vodních cest, ve skutečnosti ale řešil rekonstrukci a modernizaci železnice. Peníze určené na rozvoj vodní dopravy tak směřovaly na rekonstrukci dvou nástupišť na nádraží v Kolíně. Při zadávání prací navíc Ředitelství vodních cest porušilo zákon o veřejných zakázkách, zjistil NKÚ.

Podle mluvčího ŘVC Jana Bukovského úřad nepřišel s novými věcmi. "To už bylo šetřeno," řekl s tím, že ředitelství už dříve přijalo řadu opatření.

"Od konce loňského roku máme nové mechanismy a nové personální obsazení. Už by se to nemělo opakovat," uvedl Bukovský. Změny přišly s novým ředitelem na konci loňského roku, od kdy ŘVC vede Lubomír Fojtů.

Náklady rostly i jinde

Náklady rostly ale i u jiných projektů. Ministerstvo dopravy s navyšováním rozpočtů těchto projektů souhlasilo, aniž se příčinami nárůstu zabývalo. Například u projektu splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou ministerstvo schválilo bez připomínek trojnásobné navýšení nákladů a ty se vyšplhaly na 880 miliónů korun.

Ministerstvo dopravy podle NKÚ připouští, že další investice do modernizace labské vodní cesty pro nákladní dopravu postrádají smysl, pokud nebude dokončen projekt "Plavební stupeň Děčín". Ten však opakovaně naráží na závažné problémy při posuzování vlivu na životní prostředí, jeho výstavba byla již několikrát odložena a v současné době je naplánována až na roky 2018 až 2021.