Zařízení je výjimečné tím, že přímo převodovkou procházejí suroviny pro výrobu cementu, řekl generální ředitel strojíren Tomáš Zrostlík. Dosud největší převodovku o váze 102 tuny vyrobil Wikov Gear pro koncern Siemens, který stavěl válcovnu v Jižní Koreji.

"Předtím jsme dělali speciální převodovky, které vážily 60 a 70 tun, zejména do těžkých provozů válcoven," uvedl ředitel. Zhruba 80 procent portfolia podniku tvoří zařízení do 20 až 25 tun.

Převodovka dlouhá asi osm metrů, vysoká pět metrů a široká 2,5 metru je koncipována pro 15letý provoz. Odebere ji firma Spassk-Cement ze soukromé skupiny Vostok Cement.

Lodí z Hamburku pojede 50 dnů

"Do tří týdnů naložíme. Pojede do Hamburku a pak lodí přes Šanghaj. Předpokládáme, že tam dorazí za 45 až 50 dnů," uvedl ředitel. Převodovka bude v 25 bednách, nejtěžší díl má 45 tun. Měsíční montáž začne příští rok v březnu, protože počátkem roku je v otevřeném prostoru cementárny minus 40 stupňů.

"Zprovoznění mlýnice se plánuje kolem 15. dubna," dodal.

V cementárně byla asi před 40 lety instalována převodovka od ruské firmy, která už neexistuje.

"Nebyly žádné výkresy. My jsme navíc zvýšili výkon až na čtyři megawatty a doplnili inovativní řešení," uvedl Zrostlík. Konstrukce trvala dva měsíce, devět měsíců výroba.

Převodovka přímo zapadne do mlýnice, která bude dlouhá 80 metrů. Kromě ceny stroje firma získá další peníze za montáž a online diagnostiku převodovky. Přes wi-fi se budou údaje z 35 čidel přenášet až do Plzně.