"Letošní výsledek je tak vyšší o téměř půl miliardy korun, než jsme předpokládali," řekl generální ředitel ČD Petr Kousal. Loni za stejné období byly dráhy ve ztrátě 88 miliónů korun.

Očekávání předčily tržby z nákladní i osobní dopravy. Tržby v nákladní dopravě byly 7,2 miliardy korun, i přesto, že objem přepravy klesl. Podle Kousala dráhy přepravily méně hnědého uhlí.

Částečný podíl má na nižším zájmu o nákladní dopravu i větší konkurence silniční dopravy. Po otevření hranic po vstupu do EU už kamióny nemusejí na hranicích čekat dlouhé hodiny.

"Jsme z výsledků příjemně překvapeni, ale že bychom byli v nějaké euforii, to ne," řekl Novinkám mluvčí ČD Petr Štáhlavský. Kromě vyšších tržeb se podle něj se podařilo snížit i náklady. V jaké oblasti ale neprozradil, trvdí ale, že to rozhodně nebylo v oblasti údržby vozidel.

I přes dobrý výsledek podnik ponechá prognózu plánovaného hospodářského výsledku na jedné miliardě korun ztráty.

Vlakem jezdí více lidí

ČD se také zastavil pokles cestujících, který v minulých letech nastal v souvislosti se zdražováním jízdného. Od ledna do května ČD přepravily 78 miliónů lidí.

Podnik chce letos přepravit 175 miliónů cestujících. Jestli se mu to podaří, ale závisí na tom, jak budou žáci a studenti od podzimu využívat studentských slev. Od září je totiž musí poskytovat i autobusoví dopravci, vlaky tak ztratí na studentské jízdné, které dosud bylo v podobě Junior pasu, "monopol".