„S rozhodnutím rozkladu ÚOHS nesouhlasíme a podáme správní žalobu,“ řekl Novinkám mluvčí ČD Radek Joklík.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Firma původně chtěla koupit 16 railjetů, pak svou poptávku změnila na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce nakoupil od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,7 miliardy korun.

„České dráhy porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by pro to byly splněny zákonné předpoklady. Tento postup mohl přitom podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky.“

Dráhy při řízení u ÚOHS tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup 16 souprav Railjet, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.

ÚOHS: Zásadní změny v zakázce

S tím ÚOHS nesouhlasí. Rafaj uvedl, že státní firma požadovala zásadní změny původního plnění. „Není možné považovat přezkoumávanou zakázku za dodatečné dodávky nebo rozšíření předmětu plnění původní zakázky,“ uvedl Rafaj.

Podle něj se vlakové jednotky poptávané ve výsledné zakázce liší od původních jak počtem vagónů, tak jejich druhem. Změnil se také rozsah zakázky. Například ani jedna ze souprav Railjet, které České dráhy skutečně nakoupily, není shodná se soupravami, na něž byla vypsána původní zakázka. Podle závěrů Úřadu se tak jednalo o zcela nové plnění.

Kdo nese zodpovědnost

České dráhy dostávají ročně od ministerstva dopravy a krajů celkem zhruba 12 miliard korun na úhradu prokazatelné ztráty. I když jde o rekordní pokutu, není 25 miliónů v hospodaření státního dopravce zásadní částkou.

„Samozřejmě to platíme z našeho rozpočtu, současné vedení počítalo s těmito riziky z minulosti a vytvořilo rezervy v plánu hospodaření, takže ta pokuta bude zaplacena z těchto rezerv,“ dodal Joklík.

Kontrakt podle něj probíhal za vedení bývalého ředitele Petra Žaludy. Zda by měli nést odpovědnost i někteří úředníci, kteří se na rozhodnutí podíleli a stále u Českých drah pracují, nechtěl komentovat. „Jsme přesvědčeni, že tam k žádnému porušení zákona nedošlo,“ zopakoval mluvčí.

Další vlaky se už nekoupily

První vlak Viaggio Comfort, známý jako Railjet, dorazil do Česka koncem dubna. Nové vlaky mají na trase Praha–Brno–Vídeň–Štýrský Hradec podle drah výrazně zvýšit komfort cestování na jedné z nejvýznamnějších železničních tepen procházejících Českou republikou. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině, což ale v ČR není možné – rychlíky zde smějí jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.

Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků vedení firmy loni zastavilo.

Nákup vlaků dlouhodobě kritizoval tuzemský výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation. Vadilo mu právě to, že České dráhy na nákup vlaků nevypsaly výběrové řízení, do kterého se chtěl sám přihlásit a nabídnout vlastní vozidla, která měla být údajně s railjety od Siemensu srovnatelná a lacinější.