Hlavní obsah

Nový dopravní systém řidičům řekne, kde jsou v Česku kolony

Právo, Denisa Telaříková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jak vypadá aktuální dopravní situace na páteřních silnicích a ve třech největších městech Česka, pomůže řidičům zjistit nový informační systém ostravského centra RODOS, které jej vyvinulo za 30 miliónů korun.

Foto: Luděk Peřina, ČTK

Na ilustračním snímku kolony aut v Olomouci.

Článek

Systém se soustřeďuje na to, co řidiče zajímá nejvíce: kde jsou kolony, jak dlouho se v nich zdrží a také kudy je mohou efektivně objet. Systém se jmenuje viaRODOS a data získává hlavně ze 130 tisíc referenčních vozidel, jejichž pohyb monitorují satelitní systémy.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

„Satelitními jednotkami, které dávají informaci o poloze a rychlosti v kroku jedné minuty, máme osazeno pět procent dopravního proudu. To je dostatečné pokrytí k tomu, aby se jednak řídily dopravní proudy a jednak se kvalitně informovali řidiči. V tuto chvíli je pokrytí na úrovni šesti až sedmi procent, jedná se o jeden z nejpřesnějších monitorovacích systémů dopravy v Evropě,“ řekl dopravní specialista ostravského Národního superpočítačového centra IT4Innovations Martin Hájek.

Monitoring tří největších českých měst

Dodal, že další výraznou pomocí pro pohyb řidičů je monitoring tří českých největších měst – Prahy, Brna a Ostravy.

„Na interaktivní mapě si řidiči zobrazí aktuální dopravní situaci v jednotlivých ulicích těchto měst. Systém ukáže veškeré kolony a také délku čekání s přesností na minuty,“ upozornil dopravní expert, který má celý projekt na starosti s tím, že na počátku začínali s monitoringem nejdůležitější dopravní tepny, tedy D1.

Podle rektora Vysoké školy báňské-Technické univerzity Ostrava (VŠT-TUO) Ivo Vondráka se nyní po pilotním testování systému snaží centrum dohodnout s ministerstvem dopravy na jeho profesionalizaci a přímém využití pro řidiče.

„Je to v jednání již přes rok, snad se již brzy dohodneme. Na provoz systému bude ročně potřeba kolem 55 miliónů korun,“ uvedl rektor. Hájek podotkl, že na každého řidiče, kterých je na českých silnicích 2,5 miliónu, to vychází na rok na 24 korun. „Ročně jsou časové ztráty řidičů v kolonách na našich silnicích kolem 9,2 miliardy korun, na jednoho řidiče osobního vozu to vychází 3700 korun,“ upřesnil.

Aplikace pro chytré telefony

Následným krokem pro vylepšení aplikace, která má jít nejen do chytrých telefonů, rádií a televizí, ale i do GPS, je vývoj systému pro předpovědi dopravní situace.

„Výsledný model založený na průběžné analýze obrovských objemů historických dat a jejich porovnání s aktuální naměřenou situací umožní předpovědět, kdy a kde se začnou na silnicích tvořit kolony, jak bude velké časové zdržení, a umožní nám navrhnout pro každého jednotlivého uživatele aktuálně nejlepší trasu z pohledu času a nákladů,“ vysvětlil Hájek.

Aplikace viaRODOS, která zaznamenává aktuální dopravní situaci na vybraných komunikacích ČR formou jednoduché grafiky, je dostupná na adrese www.viarodos.cz. Informace jsou aktualizovány každou půlminutu a jsou již nějakou dobu využívány také Národním dopravním informačním centrem.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám