Piloti sice snižování platů chápou, vadí jim ale nepoměr mezi snížením platů u nováčků a u seniorních kapitánů a obávají se odchodů nejzkušenějších pilotů, řekl prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala.

Korejci platí pilotům víc

„Pokud by zkušení piloti odešli létat do světa, tak bude lepší společnost zavřít a začít ji budovat znovu na zelené louce," uvedl Fiala. V současnosti je výše platů mezi zkušenými a mladými piloty velice rozdílná. Zatímco mzda zkušeného kapitána může překročit 100 tisíc korun, začínající pilot dostává zhruba polovinu. Přesné informace o platech zaměstnanců nicméně ČSA neuvádějí.

Přestože platy pilotů jsou v českých podmínkách nadstandardní, mzdy v zavedených evropských leteckých společnostech jsou výrazně vyšší, uvedl Fiala s tím, že vyšší platy jsou i u dopravců, kteří mají potenciál nabírat nové zaměstnance a připadají v úvahu pro české piloty jako alternativa k práci v ČSA. Zhruba o polovinu víc například nabízí partnerský Korean Air nebo Katar Air. U Emirates si mohou přijít na dvojnásobek platů v ČSA, uvedl Fiala.

Letušky a stevardi chystají stávku

Snadnější možnost odchodu pilotům k jiným dopravcům se pak odráží na rozdílném postupu pilotů a letušek a stevardů vůči vedení aerolinií. Zatímco odbory zastupující palubní personál vyhlásily stávkovou pohotovost [celá zpráva] a nyní hlasují i o vstupu do stávky, piloti žádné obdobné kroky neplánují, přestože letušky a stevardy podporují, dodal šéf odborů zastupujících piloty.

Vlnu protestů odborů vyvolalo oznámení o masivním propouštění v Českých aeroliniích z konce září. Tehdy vedení oznámilo záměr propustit 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků kvůli vyřazení letadel A320 z flotily společnosti. Do jednání mezi odbory a vedením Českých aerolinií se rovněž vložili premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a ministr financí Andrej Babiš (ANO). [celá zpráva]

Letiště Praha zvýší poplatky

České aerolinie patří mezi nejstarší letecké přepravce, v poslední době ale měly velké hospodářské problémy, které vyústily až v loňský prodej velké části akcií firmy společnosti Korean Air.

V roce 2010 čítala flotila ČSA pět desítek letadel a aerolinie zaměstnávaly zhruba 3300 lidí. Ke konci letošního srpna zaměstnávaly ČSA podle Šabíka více než 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčí a téměř 270 pracovníků v administrativě.

Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 miliónů korun. V zisku je ale další člen Českého aeroholdingu, společnost Letiště Praha. To ve středu oznámilo, že zvýší od konce března letištní poplatky a letové taxy.