Hlavní obsah

Čtyři polská města: doprava zdarma

Právo, Pavol Minárik

Už čtyři středně velká polská města poskytují městskou dopravu zcela nebo částečně bezplatně, i když tyto služby zadarmo nejsou. Města za ně platí víc než dosud, protože nemohou počítat s penězi za jízdenky. Ušetřila však na úřednících, revizorech či na vymáhání pokut. Hlavně však odlehčila komunikacím od množství aut a výrazně se snížily škodlivé emise.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Téměř 40tisícové Zabky u Varšavy se postaraly o premiéru – v roce 2011 radnice rozhodla, že všichni trvale bydlící mají dopravu zdarma. Ročně to přijde na 1,5 miliónu zlotých (přes 10 mil. Kč).

„Za tři roky se počet obyvatel zvýšil skoro o třetinu, přestěhovali se sem lidé z metropole,“ říká primátor Robert Perkowski. Jihopolské Žory mají 62 tisíc obyvatel a téměř 40 tisíc registrovaných vozů, jejichž počet se v posledních letech zdvojnásobil. Když předloni dopravní zácpy město zcela ochromovaly, radnice zavedla pro všechny včetně přespolních MHD zdarma.

„Chtěli jsme systém, který nevyžaduje žádné náklady. Dříve šlo 70 procent výdajů na MHD z městské pokladny, takže doplatit teď oněch 30 procent nebylo tak těžké. Ročně nás doprava stála dříve 2,4 mil. zlotých, teď 3,3 miliónu,“ uvedl v Gazetě Wyborcze primátor Waldemar Socha. Panovaly obavy, že co je zdarma, toho si lidé nebudou vážit, ale k tomu nedošlo a autobusy jsou dokonce čistší.

Některé radnice dokonce ušetří
Bezplatná MHD odlehčuje komunikacím, výrazně snižuje emise i nadměrný hluk
Města šetří na administrativě, revizorech i na vymáhání pokut
Bezplatná MHD se v Polsku vyplatí ve městech od 40 do 80 tisíc obyvatel

K částečně bezplatné dopravě přistoupili od července 2012 v 50tisícovém městě Nysa a v okolních 26 obcích. Bez lístku mohou jezdit jen vlastníci řidičského průkazu skupiny B a vozu s platným technickým osvědčením, kteří nechají auta v garáži.

„Od změny do konce roku 2013 využilo bezplatnou dopravu 188 tisíc lidí a v garážích zůstává 20 tisíc vozů, což značně zlepšilo ovzduší,“ uvedla primátorka Jolanta Barská. Ročně to bude město stát na 130 tisíc zlotých. Od letošního 1. září zrušili poplatky za městskou dopravu v 80tisícové Lubině.

Ročně město dosud vydávalo z rozpočtu deset procent – 30 miliónů zlotých – na MHD, přičemž polovinu částky pokryl prodej jízdenek. Primátor Robert Raczynski tvrdí, že 15 miliónů je investice, kterou si lidé bohatého průmyslového města, kde se těží a zpracovává měď, zaslouží.

Ve Varšavě je to zatím nemožné

„Bezplatná MHD se vyplatí jen ve městech určité velikosti, v Polsku se 40 až 80 tisíci obyvatel,“ řekl pro portál Natemat Michal Beim z Dopravního institutu. Cestují zde hlavně senioři, školáci a invalidé s oprávněními na slevy.

Pro menší města se vyplatí doprava zcela zdarma, než aby udržovala systém výroby, prodeje a kontroly jízdenek či vydávání slevových průkazů.

Ve velkých městech však bude příjem z prodeje jízdenek ještě dlouho nenahraditelný. Např. Varšava s téměř dvěma milióny obyvatel (s aglomeracemi až 2,7 mil.) věnuje z rozpočtu tři miliardy zlotých na MHD a cestující ještě zaplatí kolem miliardy.

Reklama

Výběr článků

Načítám