"Na základě doporučení hodnoticí komise generální ředitel Jan Klas rozhodl, že dodavatelem nového hlavního systému pro řízení letového provozu bude francouzská společnost Thales," uvedl mluvčí státního podniku Richard Klíma.

Rozhodujícími kritérii pro výběr byly cena, harmonogram realizace a splnění požadavků na dovednosti nového systému.

Zvítězili nad Španěly

Kromě francouzské společnosti jednali dispečeři se španělskou společností Indra. Konečná cena vítězné nabídky představuje 35,5 miliónu eur (979,5 miliónu korun), uvedlo ŘLP.

Výběr nového hlavního systému, který má leteckou dopravu nad Českem řídit minimálně do roku 2025, nebyl jednoduchý. Původní vyjednávací řízení se společnostmi Indra a Thales ŘLP loni v září zrušilo. Podle oficiálního oznámení proto, že ani jeden z uchazečů nesplnil technické podmínky. Neoficiálně se v médiích spekulovalo o možném vlivu tehdejšího ministra dopravy Zdeňka Žáka, který se před tím neúspěšně pokoušel sesadit šéfa ŘLP Klase. Za toho se ostře postavily odbory a pohrozily stávkou.

Thales je výrobcem také současného řídicího systému, který tuzemští dispečeři používají. Ten přestává přes řadu vylepšení vyhovovat potřebám provozu. Systém funguje od roku 2001, kdy Českou republiku přelétlo zhruba 310 tisíc letadel za rok. Nyní nad Českem ročně přelétá na 700 tisíc letadel.