"Zásahu do hlavních činností bez toho, aniž by to podnik předem ekonomicky zdůvodnil, odbory zabrání i za cenu stávky," řekl šéf železničních odborů Jaromír Dušek

ČD chtějí dceřiné společnosti

Management Českých drah má v plánu nejprve převést servisní služby na vytvořené dceřiné společnosti. Jedna by měla pokrýt činnost cestovní kanceláře ČD, další spediční služby či vzdělávání. Do holdingu by se zapojila i osobní a nákladní doprava.  

Podle vedení drah by výdělečné části ČD už tolik nedoplácely na ty prodělečné. Například zisky z nákladní dopravy v současnosti dotují ztrátovou osobní dopravu.

Pokud ale bude nákladní doprava vyčleněna do dceřiné společnosti, jak plánuje vedení, bude muset nejdříve svůj zisk zdanit a teprve čistý zisk může v rámci akciové společnosti přerozdělit na krytí ztráty jiných dcer.

Pružnější konkurence

České dráhy změnami chtějí dosáhnout také toho, aby jednotlivé společnosti pružněji reagovaly na stav dopravy v jednotlivých regionech v ČR. "V regionální osobní dopravě je podnik připraven vytvářet dceřiné společnosti tak, aby lépe uspěl v konkurenci s autobusovou dopravou a privátními železničními společnostmi," řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Odbory hrozí stávkami pravidelně

Naposledy odbory stávku plánovaly na jaře. To když vedení oznámilo svůj plán na propuštění asi 6 tisíc zaměstnanců a nemělo přitom dostatek prostředků na doprovodný sociální program.

Vláda tehdy ustoupila a prostředky na odstupné zvýšila na potřebných 530 miliónů korun.