Mýtné sice budou platit všichni motoristé, ti němečtí ale poplatek budou dostávat zpět ve formě nižší daně, stát tak bude mít příjem pouze od cizinců.

Německé ministerstvo dopravy odhaduje, že by příjmy mohly být za rok asi 600 miliónů eur, což je v přepočtu 16,6 miliardy korun. Ministerstvo financí ale odhaduje, že náklady na provoz mýtného by za rok mohly být vyšší. Jde především o náklady na administrativu spojenou s vydáváním známek a vracením daní.

Časopis Der Spiegel v neděli uvedl, že podle interní vládní zprávy může být mýtné nejen nevýhodné, ale může být i v rozporu s německou ústavou a zákony EU.

Tři týdny za 10 eur

Německé dálnice jako jedny z mála v EU nejsou zpoplatněny, vláda ale nechce mýtné pro tuzemské občany zavádět. Spor se táhne už několik let a dělí i koalici. Křesťanskosociální unie (CSU) prosazuje jeho zavedení, Křesťanskodemokratická unie (CDU) a sociální demokraté jej zavést nechtějí, poukazují právě na problémy v rámci EU, pokud by se fakticky týkalo jen cizinců.

Návrh počítá s tím, že mýto bude od roku 2016, roční známka vyjde v průměru na 90 eur (2500 korun) podle stáří auta a objemu motoru, třítýdenní na 10 eur (asi 280 korun).

Proti zavedení mýtného pro cizince vehementně protestují okolní státy, především Rakušané a Dánové. Německé regiony u hranic s jinými zeměmi se obávají, že mýtné bude znamenat nižší příliv turistů ze zahraničí, kteří jezdí do Německa na nákupy.