Tržby za prodej a opravy motorových vozidel stouply meziročně o 15,9 procenta.

Nejvyšší růst v červenci zaznamenal prodej počítačových a komunikačních zařízení ve specializovaných prodejnách. Zvýšily se i tržby za internetový prodej a prodej prostřednictvím zásilkových služeb, za výrobky pro kulturu sport a rekreaci, za oděvy a obuv nebo výrobky pro domácnost.

Naopak méně spotřebitelé nakupovali potraviny ve specializovaných prodejnách a farmaceutické a zdravotnické zboží.

Pomohla i ČNB

„Od konce loňského roku rostou maloobchodní tržby velmi slušným tempem. V prvním pololetí letošního roku byl meziroční růst tržeb s 5,7 procenta dokonce nejsilnější od roku 2007,”  řekl Novinkám analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

„Je sice pravdou, že silný růst tržeb lze dát do kontextu s prodeji motorových vozidel, avšak i bez automobilů tržby v tomto období vzrostly o solidních 2,7 procenta,” dodal.

Důvodů je podle něj několik. Jednak ČNB vyvolala oslabením koruny mezi spotřebiteli paniku ze zdražování zboží dlouhodobé spotřeby, jako je bílá elektronika nebo automobily, takže řada spotřebitelů i podniků začala utrácet za zboží, jehož nákupy dříve odkládala. Další příčinou byl velmi nízký růst spotřebitelské inflace v první polovině letošního roku, který se pozitivně promítl do reálných mezd domácností.