Banky za zřízení a používání elektronického bankovnictví nabízejí různé výhody. Česká spořitelna a Komerční banka například mají nižší poplatek za vedení účtu. Za jeho spravování v korunách si Komerční banka účtuje 60 korun, pokud si klient zřídí služby přímého bankovnictví, je to korun 40.

Lidé však ušetří hlavně na poplatcích za jednotlivé transakce. Až několikanásobně. Pokud si například banka účtuje za jednorázový platební příkaz 16 korun, tak stejný, zadaný pomocí telefonu nebo internetu, stojí koruny tři. Když klient využívá elektronické bankovnictví často, určitě se vyplatí i za cenu poplatků za vedení služby, které jdou do desítek korun.

Výhoda balíčků

Všechny banky ho ale nabízejí i zdarma. Má to ovšem jeden háček. Klient si musí zřídit balíček finančních služeb, za který platí pevnou měsíční sazbu. 

"Online Banking a Telebanking je součástí naší nabídky balíčkových produktů a je tedy v 90 % našich produktů poskytováno zcela zdarma," uvedla mluvčí HVB Bank Petra Kopecká.

Stejně jsou na tom všechny ústavy a každý z nich nabízí balíčkových produktů několik. Požadují za ně paušální poplatky, které se pohybují v řádu desítek či stovek korun (podle složení balíčku), za jednotlivé služby už pak ale klient neplatí. A právě přímé bankovnictví je součástí většiny takových balíčků.

Poplatky jsou od 20 do 50 korun

Může se ale stát, že člověk by většinu služeb z podobného balíčku nevyužil a platil by je tak zbytečně. Zřídí si pak internetové či telefonické bankovnictví k běžnému účtu.

I tady se poplatky mohou výrazně lišit. Pohybují se od 20 do 50 korun měsíčně.

U HVB Banky platí za internetové bankovnictví měsíčně 50 korun, za ovládání účtu z mobilního telefonu 35 korun. Zpoplatněny jsou i služby navíc, například posílání SMS zpráv o pohybu na účtu. Za každou takovou zprávu si banka účtuje dvě koruny.

Poměrně draze vyjde přímé bankovnictví i v Komerční bance. Za telefonické bankovnictví si účtuje 55 korun měsíčně. Kompenzuje to ale tím, že služby nabízí první dva měsíce zdarma.

Drtivá většina bank si poplatky účtuje mezi 30 a 40 korunami. GE Capital Bank chce po klientech 39 korun měsíčně, Raiffeisenbank 35 korun.

Podobně je na tom i Živnobanka. V rámci balíčku si za přímé bankovnictví nic neúčtuje.V rámci jednotlivých účtů zaplatí klient 30 korun za všechny druhy přímého bankovnictví a 1,90 za SMS zprávu s informací o pohybu na účtu.

Poplatky bank za vedení elektronického bankovnictví k běžným účtům (v Kč)
banka internet telefon mobilní telefon SMS 
ČSOB 20* 20* 20* 2
Česká spořitelna 25 25 25 -
Komerční banka 44 55 55 -
GE Capital Bank 39 39 39 2,50
eBanka 45** 45** 45**
HVB Bank 50 50 35 2
Raiffeisenbank 35 35 35 3
Živnobanka 30 30 30 1,90
*) cena za současné zřízení internetového i telefonického bankovnictví **jednotný poplatek za přímé bankovnictví jako celek

Dvě nejlevnější

Nejlevnější "nechození" do banky nabízejí Československá obchodní banka (ČSOB) a Česká spořitelna. U ČSOB přímé bankovnictví přijde na 20 korun měsíčně. Ovšem za předpokladu, že si klient současně zřídí internetový i telefonní způsob ovládání účtu.

"Měsíční poplatek za využívání služby Servis 24 (Telebanking, Internetbanking) činí 25 korun. Za tento poplatek může klient využívat službu jak telefonního, tak internetového bankovnictví," uvedla k podmínkám České spořitelny Věra Čárná z oddělení firemní komunikace.

eBanka je nejrychlejší

Peněžním ústavem, u něhož jsou služby přímého bankovnictví základním kamenem je eBanka. Je schopná poukázat platbu na účet v daný den například i několik minut před půlnocí. Klient u ní platí za všechny služby přímého bankovnictví u základních účtů 45 korun měsíčně.

Studenti mají službu zdarma

A ještě je jedna možnost, jak získat elektronické bankovnictví zdarma - být student. Peněžní ústavy, které studentské účty nabízejí, přímé bankovnictví, stejně jako většinu jiných služeb, nezpoplatňují. Takové účty poskytují nyní Česká spořitelna, Komerční banka a ČSOB a eBanka.