Hlavní obsah

Pošta chce jako kompenzaci za odlehlé pobočky 1,7 miliardy

Česká pošta požaduje za ztrátové služby v loňském roce kompenzaci 1,7 miliardy korun. Vyúčtování předala minulý týden Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ). Hospodářským novinám (HN) to řekla mluvčí pošty Marta Selicharová.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Takzvaný kompenzační fond letos teprve vznikne. Měly by se do něho skládat všechny subjekty na trhu podle svého podílu. Fond by měl sloužit k úhradě ztráty z poskytování tzv. univerzální služby. V případě České pošty je to například povinnost ze zákona provozovat ztrátové pobočky i v odlehlých místech.

ČTÚ musí nyní sumu přezkoumat a rozhodnout, které firmy budou platit a kolik. "V tuto chvíli není možné předjímat výsledek ověřování a vyjadřovat se k tomu, zda lze částku považovat za adekvátní. Jedná se o první žádost o úhradu a ČTÚ tedy nemá žádné srovnání, řekla mluvčí úřadu Tereza Špinková.

Konkurence je zděšená

Podle HN se ale bude ČTÚ snažit částku rozporovat, nakonec by se mohla snížit až na polovinu. Konkurenčním firmám se zdají náklady vyčíslené Českou poštou neúměrné.

Například firmě DPD podle deníku hrozí, že by se na kompenzacích mohla podílet až 80 milióny korun, což odpovídá zhruba dvěma třetinám ročního zisku.

"Považuji to za totální nesmysl a nemám slov, která by to okomentovala," řekl HN generální ředitel DPD Daniel Mareš. V podobném duchu reagoval i ředitel největšího konkurenta České pošty, společnosti Mediaservis, Martin Dzúr.

"Poštou vyčíslené náklady nám přijdou neúměrné. Pokud bychom museli platit desítky, nebo dokonce stovky tisíc korun, zůstala by pošta na trhu opět sama," reagoval Dzúr. Dodal, že Mediaservis je na rozdíl o České pošty ve ztrátě a platit mu v takovém případě přijde nesmyslné.

Česká pošta, která provozuje 3300 poboček a zaměstnává 32 tisíc lidí, měla do konce roku 2012 monopol na doručování dopisů a dalších adresných listovních zásilek do 50 gramů. Od roku 2013 může tyto služby nabízet i konkurence, která se zaměřuje hlavně na podání od firemních klientů, která tvoří 95 procent trhu.

Reklama

Související témata:

Související články

Pošty na venkově chtějí prodávat léky

Česká pošta zvažuje, že by na venkovských pobočkách začala přijímat objednávky na volně dostupné léky a potravinové doplňky. Ve spolupráci s partnerem, firmou...

Výběr článků

Načítám