Podmínkou je, aby budoucí dopravce létal aspoň čtyřikrát v týdnu po dobu pěti let. Do konce září by mělo být jasné, zda se smlouvu s některým z čínských dopravců podaří uzavřít.

Poskytování pobídek v podobě slev za služby je běžné, pokud letiště lákají dopravce zejména na dálkových linkách, uvedl Neřold. Další pobídky může letecká společnost získat na slevách za odbavení, možná je i spolupráce s ČSA včetně případného využití dálkového letadla Českých aerolinií, uvádí se v nabídce Českého Aeroholdingu.

Další výhody, které ale ještě nejsou dojednané, hodlá dopravci nabídnout hlavní město Praha a česká turistická centrála Czech Tourism.

Povolení už mají

Podle ministra dopravy Antonína Prachaře je otázka nezbytných povolení pro nového dopravce vyřešená už od letošního února, kdy bylo mezi oběma zeměmi podepsáno příslušné memorandum. Tím úloha státních úředníků končí, je třeba pokračovat v jednání se samotnými dopravci, uvedl ministr. Cílem obou stran je stanovit takové podmínky, aby nešlo pouze o krátkodobý projekt, ale aby měl delší trvání, dodal.

Pražské Letiště Václava Havla již dříve uvedlo, že jedná s čínskými leteckými společnostmi Hainan Airlines, China Eastern Airlines a China Southern Airlines. Podle ministerstva dopravy se zatím jako nejslibnější jeví vyjednávání o přímém spojení z Prahy do Šanghaje s China Eastern Airlines.

V září se podle Neřolda uskuteční jednání zástupců Letiště Praha s představiteli China Southern Airlines v Guanghzou a s Hainan Airlines v Pekingu. Do konce měsíce by tak podle úřadu mohlo být jasné, zda se od příštího dubna bude do Číny létat, nebo se plán o rok odloží.

Kromě leteckého spojení projednávali představitelé tuzemského a čínského dopravního sektoru projekty pro rozvoj dálkové železniční dopravy. Konkrétně šlo o plán na železniční spojení s Čínou pro nákladní vlaky. Ty nyní směřují jen do Polska, ministerstvo má zájem o jejich prodloužení do Česka, dodal Neřold.