"Nechci to zobecňovat, ale řetězce začínají ještě výrazněji preferovat své domácí výrobce," stěžuje si východočeský podnikatel Jaroslav Zmrhal.

"Už se nám stalo, že jsme byli zalistovaní v jednom německém řetězci v Čechách, nakonec se ale domluvili s jejich firmou," říká další podnikatel, který si nepřeje být jmenován. Český management musel podle něj splnit příkaz ze zahraniční centrály.

"Představa čistého trhu, který nám zařídí úspěch, když přijdeme s lepším zbožím a lepším servisem, samozřejmě zcela neplatí. Na druhou stranu není důvod, proč se o průnik na trhy jednotlivých států EU přestat pokoušet," řekl Právu marketingový ředitel jedné kolínské potravinářské firmy.

Polovina českých firem totiž podle něj spolupracuje s Německem a minimálně polovina německých firem nemá žádné nebo velmi slabé tradiční vazby. Jedná se přitom hlavně o území bývalé NDR.

Ostrá konkurence

Maloobchodní sítě přitom nyní vládnou trhu. Jejich regály slibují zisky z velkého obratu a malým dodavatelům se tam vyplatí jít i za velmi tvrdých podmínek. Stále více českých firem se snaží na ně prodrat pod privátní značkou hypermarketu.

Rozšíření EU a odstranění cel vyvinulo velký tlak i na výrobce ze zemí bývalé patnáctky. "Ti si teď uvědomují, že v nových zemích může být dravá konkurence s nižšími náklady na pracovní sílu nebo půdu.

Jeden produkt, který dříve vyráběly čtyři subjekty, dnes vyrábí až dvacet podniků," vysvětlil Právu prezident Asociace výrobců pod privátní značkou Brian Sharoff. Současně se však podle něj zvýšil itlak na polské či české výrobce. Ti se musí pozorněji starat o to, aby jejich výrobky byly konkurenceschopné kvalitou. "Některá zařízení, stroje či technologie jsou přitom velmi drahé," upozornil.

Zahraničním firmám pomáhá jazyková a hlavně geografická výhoda. Do centrál obchodních řetězců mají mnohem snazší přístup než čeští producenti a lépe si budují vztahy na osobní bázi.

Tradice vítězí nad kvalitou

Řada českých výrobců už také zjistila, že osobní konexe jsou často důležitější než samotná kvalita nabízeného zboží. "Váš výrobek je lepší, ale můj děda fungoval s dědou člověka ze sousední firmy a já s ním budu fungovat dál, protože je to tradice," slýchají často čeští podnikatelé v cizině.

Tyto vazby se podle nich po rozšíření Evropské unie utužily strachem západoevropských obchodníků, že je převálcuje levná východoevropská konkurence. "Německé firmy nám nyní na nabídku spolupráce často odpovídají, že jsme měli přijít dříve, když nevěděly, jak se k nám a na Slovensko dostat. Teď už prý jsou s jejich řetězci napevno domluveni," uvedl Zmrhal.

Samotné řetězce působící na českém trhu obvinění z nadržování firmám z jejich mateřských zemí striktně odmítají. Většina z nich však nechce zveřejnit podíly tuzemských a zahraničních dodavatelů a výrobců na celkových dodávkách pro jejich obchody.