Česká spořitelna od pátku zdražila některé základní služby, a to i více než na dvojnásobek. Výběr z bankomatu sice o korunu zlevní, za elektronickou platbu ale lidé zaplatí místo dvou korun pět. Spořitelna mění ve svém ceníku zhruba 40 položek.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Analytik Broker Consulting Martin Novák míní, že jde o změnu k horšímu. "Je s podivem, že banka s takto obrovským kmenem klientů zdražuje služby, které její přímí konkurenti na trhu nabízejí zcela zdarma. Naštěstí mobilita účtu z banky do banky není omezena, a klienti tak mohou účet u banky zrušit a přejít jinam," poznamenal.

A to se již děje.

Tři tisíce lidí přešly do Air Bank

„Jen s pomocí kodexu mobility, který mohou klienti využívat k jednoduché změně banky, k nám po červnovém ohlášení těchto změn přišlo z největší české banky přes tři tisíce klientů. To bylo dvakrát více než předtím,“ řekl Novinkám mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.

„Žádné zvyšování poplatků nechystáme. Naopak jsme na začátku července díky zavedení tzv. SEPA plateb některé naše služby ještě zlevnili,“ dodal.

Za mimořádně úspěšné, co se týče počtu otevíraných osobních a podnikatelských účtů, označuje poslední měsíce také Raiffeisenbank. Kolik lidí ale konkrétně přetáhla od České spořitelny, uvádět nechce.

„Ceník jsme naposledy měnili k 1. červenci., tehdy jsme řadu poplatků zrušili či snížili. Aktuálně žádné změny  v ceníku nechystáme,“ uvedl mluvčí banky Tomáš Kofroň.

Ceník upravuje i ČSOB

„Měsíčně k nám z jiných bank přichází několik stovek klientů. Informaci, odkud tito klienti přicházejí, nezveřejňujeme,“ řekla Novinkám mluvčí ČSOB Pavla Hávová.

ČSOB upraví ceník od 1. září. Změny se ale netýkají poplatků za platby nebo výběry v tuzemsku, ale například výpisů nebo poplatku u výběru z bankomatu v zahraničí. Ten nově činí 100 korun bez ohledu na výši vybírané částky (původně byl 80 Kč plus 0,5 % z vybírané částky).

Klienti přibývají i třetí největší bance v Česku, Komerční bance.

"Počet klientů Komerční banky ke konci června stoupl. V pololetí obsluhovala banka 1 609 000 klientů, což je meziročně o 22 000 klientů více," uvedl mluvčí KB Michal Teubner.

V sazebníku Komerční banky, který bude platit od 19. listopadu, podle něj banka připravila změny, jenž mají za cíl zejména upřesnit a zpřehlednit popis poplatků. Ke změnám sazebníkových cen nedochází, dodal.

O čtyři procenta klientů méně

Úbytek klientů potvrzuje i samotná Česká spořitelna, i když za celý rok jej zdůvodňuje hlavně zrušením sKaret.

„K 30. červenci jsme měli 5 091 138 klientů, což je přibližně o čtyři procenta méně než ve stejném období loňského roku. Tento meziroční pokles je způsoben zejména zrušením technických účtů k sKartě, o kterém rozhodla vláda,“ uvedla mluvčí České spořitelny Klára Pačesová.

Dcera pomáhá matce snižovat rekordní ztrátu

Matka České spořitelny, rakouská Erste Group, se kvůli problémům v Maďarsku a Rumunsku propadla v prvním pololetí do výrazné ztráty 929,7 miliónu eur (zhruba 25,6 miliardy korun). [celá zpráva ]

Hospodaření alespoň částečně zachraňuje její dcera Česká spořitelna, která letos již vydělala 7,8 miliardy korun. [celá zpráva]

Průměrný klient zaplatil ve druhém čtvrtletí za užívání bankovních služeb 182 korun, což je o tři koruny více než v prvních třech měsících roku, uvedl server Bankovnipoplatky.com.