Hlavní obsah

Billboard s českými expremiéry porušuje kodex reklamní rady

Aktualizováno

Reklamní kampaň internetové seznamky Ashley Madison, která využívá portréty tří bývalých českých premiérů, je v rozporu s kodexem reklamy. Usnesla se na tom arbitrážní komise Rady pro reklamu (RPR), která dodržování vlastního kodexu prosazuje. Firma uvedla, že stažení reklamy neplánuje.

Foto: AshleyMadison, ČTK

Kontroverzní billboard na pražském Chodově

Článek

Rozhodnutí rady, která je občanským sdružením a její snahou je kultivace reklamní scény, nemá závazný charakter, spoléhá především na samoregulaci, řekl výkonný ředitel rady Ladislav Šťastný.

Společnost zaměřená na diskrétní seznamování zadaných využila na billboardech fotografie bývalých českých premiérů, kteří dříve řešili problémy s nevěrou. Pod nápisem "Proč by se měli bavit jenom premiéři" na billboardech umístila fotografie Mirka Topolánka, Petra Nečase a Jiřího Paroubka.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Zneužití veřejné autority

Podle Rady pro reklamu jde o zjevný případ porušení pravidla kodexu, které konstatuje, že "reklama nesmí ke svému působení využívat nositele veřejné autority (například politiky, představitele odborných medicínských a jiných společností), i když by oni sami se svým úplatným či bezúplatným působením v reklamě souhlasili".

Porušeno bylo prý také pravidlo, že "reklama nesmí zobrazovat žádné žijící osoby a ani na žádné žijící osoby nijak odkazovat v případě, že s tím tyto osoby předem výslovně nesouhlasí".

Firmy reklamu většinou stáhnou

Rada se neztotožnila s obhajobou zadavatele, že předmětný billboard by neměl být vnímán jako komerční komunikace, ale spíše jako politický komentář o pošetilosti mocných. Firma podle rady rovněž namítala, že portréty nebyly zneužity ke komerčním účelům, neboť použité snímky byly veřejně dostupné a na billboardech není uvedeno nic, co by naznačovalo, že zobrazení politici propagují značku Ashley Madison.

"Rada pro reklamu nemá žádné sankční nástroje. My upozorníme, že reklama je z nějakého důvodu v konfliktu s kodexem reklamy, a předpokládáme, že v rámci samoregulace ten subjekt pochopí, že je lépe se tomuto rozhodnutí podřídit," poznamenal Šťastný. Dodal, že rozhodnutí arbitrážní komise bývají z devadesáti procent respektována.

V tomto případě ale firma  AshleyMadison doporučení rady nehodlá poslechnout. "Neplánujeme stažení tohoto billboardu, protože jsme ve většině případů obdrželi příznivé reakce ze strany občanů České republiky," uvedla seznamka.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám