Společnost Deloitte vyhrála soutěž už o projektového manažera při posledním tendru na mýtné v roce 2005, kdy zvítězil rakouský Kapsch. Vysoutěžená cena poradenství a dohledu nad tendrem tehdy byla 170 miliónů korun. Pro ministerstvo dopravy nedávno zpracovala na téma mýtné další dvě studie, které v letech 2011 a 2012 zadali ministři dopravy Vít BártaPavel Dobeš.

„Ta první studie zkoumala, zda se vyplatí zavést mýtné na všech silnicích první třídy a vybraných dvojkách, jak chtěli někteří hejtmani. Dospěla k tomu, že by se ta investice nezaplatila. Druhá studie se zaměřovala na legislativní podmínky, vhodný postup a časový harmonogram vypsání otevřeného výběrového řízení,“ řekl Novinkám exministr Dobeš. Byl jedním z nejmladších českých ministrů (stal se jím ve 29 letech) a dříve nějaký čas pro Deloitte pracoval.

Podle Dobeše teď zpracovávat další studii nemá smysl, i když by si dovedl představit určitou aktualizaci těch předchozích. „Řada těch odpovědí v minulosti známá byla, teď je spíš otázka než psát studie, na základě těch dat rozhodnout,“ tvrdí. Zvolený model podle něj může způsobit zásadní zpoždění.

Vyhlásit zakázku na projektové řízení a odborné poradenství k mýtnému systému po roce 2016 ministerstvu dopravy ukládá usnesení vlády z prosince 2013. Předběžné oznámení v rejstříku veřejných zakázek zveřejnil bývalý ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. Rozruch tehdy vzbudil fakt, že za administrátora zakázky určil Žák společnost Veřejné zakázky s. r. o., která už před lety řídila soutěž na mýto, kterou vyhrál Kapsch.

Ministerstvo dopravy pod vedením Antonína Prachaře zadalo tendr na mýtného manažera v červnu, administruje ho samo.

Označení ještě z dob federace

Dobeš upozorňuje na to, že ve Sněmovně stále leží zákon o změně klasifikace dálniční sítě. Ten má změnit označování dálnic a rychlostních silnic, které vzniklo ještě za někdejšího Československa.

„Bylo to tak rozděleno, že ‚déčka‘ stavěla federace, ‚erka‘ Češi a Slováci,“ vysvětlil Dobeš. Podle nové klasifikace by měly být dálnice dvou kategorií, do té druhé by spadala i řada čtyřpruhových komunikací první třídy, jako je třeba ta mezi Hradcem a Pardubicemi. Podle bývalého ministra by bylo lepší, kdyby byla nejprve hotová legislativa a pak teprve studie a tendr. Z časových důvodů to nyní bude muset probíhat paralelně.

Hlásí se KPMG nebo PricewaterhouseCoopers

Která firma tedy Deloitte na místě projektového manažera v tendru, který vybere provozovatele mýta od ledna 2017, vystřídá?

„Mezi uchazeči jsou společnosti Cetag, Arthur D.Little, BDO IT a CGI IT Czech Republic. Společnou nabídku dále podaly PricewaterhouseCoopers ČR a M.T. Legal. Ministerstvo obdrželo společnou nabídku také od  KPMG, Tempest Czech a Advokátní kancelář Volopich, Tomšíček a spol.,” uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Zájemci mohli podávat nabídky do pondělí. Komise pro otevírání obálek za účasti zástupců všech uchazečů nabídky zkontrolovala a žádnou z nich nevyřadila.

Nabídky nyní posoudí hodnotící komise. Rozhodujícím kritériem při hodnocení bude cena, která má váhu 60 procent, dalším hodnoticím kritériem je úroveň vzorové metodiky s vahou 40 procent. Manažera chtějí vybrat v průběhu září.

„Ministerstvo stanovilo, že nabídková cena nesmí přesáhnout 100 miliónů korun. Z podaných nabídek je ale zřejmé, že soutěž tuto cenu výrazně sníží,” dodal Neřold.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje rakouský Kapsch na základě desetiletého kontraktu do konce roku 2016. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu přes 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty.