Na otázku, zda na této pokutě stát nadále trvá, odpověděl ministr dopravy Antonín Prachař (hnutí ANO): „Původní smlouva uzavřená s OHL ŽS zůstává v platnosti, a tedy i miliónová denní sankce.“

Zhotovitel ovšem penále odmítá uznat. Tvrdí, že úsek mu byl k modernizaci předán s podložím v mnohem horším stavu, než se čekalo. Vinu za zpoždění tedy podle něj nese Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Kvůli nestabilnímu podloží totiž loni OHL SŽ práce několikrát přerušila a požadovala od ŘSD více peněz na pokrytí víceprací.

Do jednání se zapojil i španělský velvyslanec

„Jednáním s OHL ŽS se snažíme dospět ke shodě o míře zavinění. Pokud se to do 15. září nepodaří, předáme věc rozhodčímu soudu, který o pokutě definitivně rozhodne,“ řekl novinářům Prachař. Ten se kvůli této kauze sešel i se španělským velvyslancem Pascualem Ignaciem Navarrem Ríosem. OHL ŽS má totiž mateřskou společnost ve Španělsku.

„Na jednání se zástupci firmy byl nyní v červenci uzavřen dodatek ke smlouvě, v němž se OHL ŽS zavazuje na úseku Lhotka–Velká Bíteš dokončit rekonstrukci pravého jízdního pruhu, což je třetí fáze modernizace, do 28. října a v případě nedodržení termínu platit za každý den zpoždění 900 tisíc korun. Jako bankovní záruku již OHL ŽS složila částku 20 miliónů korun,“ informoval Prachař.

Řidiči dnes poprvé po nové vozovce

Modernizace pravé poloviny dálnice je už prakticky hotova na úseku Šternov–Psáře (41. až 49. kilometr), který rekostruovala Eurovia CS. Již zítra v poledne se tam tedy řidiči poprvé projedou po nově položené vozovce.

„Převádění provozu z levé poloviny dálnice na pravou bude na tomto úseku probíhat postupně od 28. do 31. července. Dokončovací práce budou stavbaři provádět za plného provozu. Prosím proto všechny řidiče o trpělivost a přizpůsobení rychlosti jejich jízdy aktuální situaci, aby nedocházelo ke zbytečným dopravním komplikacím,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kubiš.