Zájem Izraele o letouny potvrdil český velvyslanec v Izraeli Michael Žantovský.

Mluvčí Aera Vítězslav Kulich nechtěl případný izraelský zájem o systém L-159 komentovat. O moderní cvičný stroj se podle dostupných informací zajímá například i egyptské letectvo.

V jeho případě ale musí česká strana vyřešit požadavek na vrácení nepříliš úspěšných strojů L-59, které egyptské letectvo začalo používat v polovině 90. let.

O Alcu Izrael zájem nemá

"Izraelská strana má v úmyslu se na to letadlo podívat, protože bude brzy modernizovat své výcvikové letectvo," řekl Žantovský.

Doplnil, že vojenské letectvo židovského státu by případně mělo zájem jen o dvoumístnou cvičnou verzi, nikoliv o lehký bitevník L-159 Alca. Těch má česká armáda několik desítek přebytečných kusů a zatím neúspěšně se je snaží prodat do zahraničí.

O izraelském zájmu o české stroje poprvé hovořil v úterý ministr zahraničí Cyril Svoboda po setkání se svým izraelským protějškem Silvanem Šalomem. "Je možné, že se prodej zrealizuje," řekl Svoboda.

L-159 zatím odebírá jen česká armáda

Mezi zákazníky ale mají podle představ managementu Aera patřit i země ze střední a východní Evropy. V souvislosti s pokusy o prodej systému L-159 se hovořilo také o Řecku.

Své stroje lidé z Vodochod intenzivně nabízeli například Indii, která ale nakonec dala přednost britským konkurenčním letadlům Hawk.

Jediným zákazníkem Aera tak zůstává česká armáda. Ta objednala 72 jednomístných bitevníků, jeden však havaroval. Nyní však hodlá provozovat jen 24 z nich a ostatních se chce zbavit.