ČOI kontrolovala 13 restaurací, v devíti z nich našli nedostatky. „Příplatek za servis účtovaný inspektorům hovořícím anglicky přesáhl celkem u všech provedených kontrol  464 korun,” uvedla inspekce.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Ke konzumaci účtovaly tyto podniky i tzv. tips ve výši 5 až 15 procent z účtované částky. Sumu měli na účtence pouze inspektoři, kteří mluvili anglicky, ti hovořící česky nikoli.

„Česky hovořícím spotřebitelům žádný takový příplatek účtován nebyl, i když kontrolní konzumace „cizinců“ a „našinců“ probíhala ve stejnou dobu. Nejvyšší přiúčtování „servisu“ bylo o 15 %, což v konkrétním případě znamenalo o 90 Kč vyšší účet,“ uvedla ČOI.

V jedné z restaurací navíc servírka cizinci vrátila o 43 korun méně, než měla.

Dýško není povinné

V ČR podobný poplatek za servis není většinou účtován, respektive je rozložen do cen konzumovaného zboží, spropitné číšníkovi či servírce nechávají lidé dobrovolně. V jiných zemích je tomu jinak, cena za servis je účtována zvlášť, je uvedena na účtence a spropitné se obsluze nenechává. Je tomu tak například ve Velké Británii, Nizozemsku, v Itálii je uvedeno jako suma na účtence. Běžné je spropitné například ve Spojených státech.

Čtěte také: Jaké dávat spropitné v cizině, abyste se neztrapnili

Za tato porušení povinností stanovených poskytovatelům služeb budou všem devíti kontrolovaným subjektům uloženy pokuty ve správním řízení.