Výjimka z unijního nařízení měla skončit letos v prosinci. Poslanci ji prodloužili v rámci vládní novely drážního zákona. Zdůvodnili to tím, že dopravci nemají šanci ovlivnit vznik zpoždění zejména kvůli stavební činnosti na tuzemských tratích.

Nařízení Evropského parlamentu z roku 2007 ukládá dopravcům na železnici mimo jiné, aby v případě zpoždění nad 60 minut vraceli cestujícím 25 až 50 procent jízdného. Při zpoždění nad 60 minut už by dopravce musel zdarma zajistit občerstvení, případně i ubytování a náhradní dopravu. I tato opatření by návrh o pět let odsunul.

Výjimka se týká i poskytování informací o mezinárodních cestách, které by musel dopravce poskytovat ve všech prodejních místech. To by údajně znamenalo nutnost enormního proškolení personálu.

Vládní novela drážního zákona by měla nově stanovit, že rozhodnutí Drážního úřadu bude nově posuzovat soud, a nikoli jako dosud ministerstvo dopravy. Pokud nebude některý ze subjektů souhlasit s rozhodnutím úřadu, bude moci podat pouze žalobu k soudu. V praxi se to týká především prohlášení o dráze, přidělování kapacity dopravní cesty, sporů při uzavírání smluv mezi provozovatelem dráhy a dopravcem nebo řízení o dočasném omezení a zastavení drážní dopravy.

Prachař odvolal šéfa Drážního úřadu

Ministr dopravy Antonín Prachař v pondělí odvolal ředitele Drážního úřadu Jiřího Hanuše. Důvodem jsou údajné chyby v dokumentu Prohlášení o dráze, který stanovuje mimo jiné i poplatky za použití kolejí, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Nástupce chce ministr vybrat ještě během pondělí nebo v úterý.

Hanuše do funkce šéfa Drážního úřadu jmenoval Prachařův předchůdce  Zdeněk Žák vloni v říjnu poté, co obměnil kromě Drážního úřadu rovněž vedení Ředitelství silnic a dálnic a Ředitelství vodních cest. Podle Prachaře Hanuš sám uvažoval o odchodu z funkce.