„K úpravě cen malé části balení jsme přistoupili po důkladném zvážení. Vždy hledáme způsob, jak efektivně řídit naše podnikání a současně zajistit, aby český národní nápoj zůstal pro pivaře cenově dostupný," uvedla.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Krok pivovaru kopíruje loňskou úpravu cen, kdy Plzeňský Prazdroj avizoval záměr přitáhnout Čechy zpět do restaurací, hospod a barů, a podpořit tak sektor pohostinství.

„Změny v ceníku reflektují vývoj inflace za uplynulé období. Dotknou se 16 ze 116 různých balení výrobků společnosti," uvedla. Konkrétní zdražení lahvových a plechovkových piv Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast a Velkopopovický Kozel firma neuvedla.

Podle mluvčí závisí ceny i na obchodnících. Prodejní ceny v jednotlivých obchodech se tak mohou lišit. Prazdroj zdražoval naposledy loni v listopadu, a to v průměru o 0,7 procenta, také piva v lahvích a plechovkách. V předchozích letech zpravidla poté, co zdražil lídr trhu, zvýšili ceny i jeho největší konkurenti. Loni už to tak nebylo. Listopadový krok Prazdroje následovaly pouze některé menší pivovary.

Malé pivovary mlčí

Ani tentokrát nechtějí ostatní pivovary cenový krok plzeňského Prazdroje konkrétně komentovat. „Změny cen konkurence dlouhodobě nekomentujeme," uvedl mluvčí domácí pivovarské dvojky, Pivovarů Staropramen, Pavel Barvík. Také mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec se odmítl ke změnám cen Prazdroje vyjádřit. "Máme nezávislou cenovou politiku," řekl. Poznamenal, že o případném zdražení cen by se nejdříve dozvěděli odběratelé a ne média.

V podstatě stejnými slovy reagovala i mluvčí pivovaru Heineken Kateřina Beute. "K 1. září zdražovat určitě nebudeme," uvedla Lída Šimáčková, mluvčí Pivovaru Zubr z pivovarnické skupiny středomoravských pivovarů. Minimálně do konce prázdnin neplánuje zdražování ani skupina Pivovary Lobkowicz, sdělil manažer společnosti Petr Božoň. Nicméně nevyloučil, že v případě růstu cen vstupů by firma do budoucna mohla ceny piva navýšitt.

Čepované klesá už čtyři roky

Pokles prodeje čepovaného piva hlásí české pivovary čtyři roky. V restauracích nyní prodají podle pivovarských svazů přes 43 procent piva, ještě v roce 2010 to bylo přes 50 procent. České pivovary loni prodaly na domácím trhu 15,8 miliónu hektolitrů piva, o 1,1 procenta méně. Jedinou kategorií, jejíž spotřeba v Česku oproti roku 2012 vzrostla o dvě procenta, byly ležáky.

Naopak klesla spotřeba výčepního piva, nealkoholického piva, speciálů a zejména pivních mixů, kterých se prodalo o 40 procent méně. Lidé nadále pili méně piva v restauracích, jejichž podíl na celkovém prodeji klesl na historické minimum. Spotřeba na hlavu mírně klesla ze 146 na 144 litrů.

V prvním letošním čtvrtletí se díky teplotně nadprůměrnému začátku roku prodalo v ČR o 35 tisíc hektolitrů více piva než ve stejném období roku 2013. O úspěšnosti roku ale rozhodne léto, hlavně prázdniny. Za polovinu července hlásí pivovary až dvojnásobně vyšší prodej oproti zimě.