V řadě případů dochází k tomu, že jsou lidé povinni zaplatit vysoký storno poplatek za zrušení objednaného zájezdu, a to především u německých cestovních kanceláří. Stačí totiž, aby na webu – u zájezdu, o němž uvažují – uvedli své jméno a e-mail, klikli na příslušné políčko a smlouva je uzavřena.

„Podle německých pravidel pro uzavření cestovní smlouvy, stejně jako podle pravidel nového občanského zákoníku v České republice, totiž platí, že smlouvu lze uzavřít i prostřednictvím internetu. Jestliže při potvrzení objednávky spotřebitel odsouhlasí políčko typu 'závazně objednávám', lze plnění smlouvy, a tedy i povinnost platby právně vymáhat,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Storno až 100 % 

S těmito problémy se ve své praxi často setkává Evropské spotřebitelské centrum (ESC). Vesměs jde o případy, kdy spotřebitelé ne zcela rozuměli německy, a tak si nevšimli, že políčko je opatřeno formulkou „závazně objednávám“.

„Tito lidé se pak na ESC obracejí s prosbou o pomoc s tím, že se jim storno poplatky zdají neúměrně vysoké a nechtějí je platit. Storno poplatky mohou zcela v souladu s právními předpisy některých zemí dosahovat až 100 procent ceny objednaného zájezdu. Někdy se sice podaří případ vyřešit díky dobré vůli pořadatele zájezdu, ale není to pravidlem,“ upozorňuje Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.

Podpis už není nutný

Čeští spotřebitelé často mylně argumentují tím, že nic nepodepsali a nic nezaplatili, a tudíž je vše nezávazné. Jsou zvyklí na písemnou formu smlouvy o zájezdu, kde je ke stvrzení závazku nutný jejich podpis. Takový postup už ale s novým občanským zákoníkem není nutný ani v Česku.

„Pamatujte také na to, že smlouva o zájezdu uzavřená se zahraniční cestovní kanceláří se zpravidla bude řídit právem země, v níž daná kancelář sídlí. Například v případě německých kanceláří to tedy bude německými právními předpisy,“ uzavírá Lukáš Zelený.