„Jsem rád, že se nám daří postupně dokončovat jednotlivé stavby. V souvislosti se stále narůstajícím provozem na původní silnici docházelo k nehodám a po otevření silničního spojení s Polskem a SRN i ke komplikacím při průjezdu Bílým Kostelem a stížnostem místních obyvatel na hluk z dopravy. Nová silnice je klíčová hlavně pro tranzitní dopravu do Polska, Německa a odvede kamiónovou dopravu z Bílého Kostela,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kubiš.

Výstavba důležité spojnice krajského města s hranicemi s PolskemNěmeckem trvala přes pět let. Příčinou zdržení byly spory o výkup pozemků. Dokončit stavbu se podařilo až po jejich vyvlastnění.

Úplně první ještě před otevřením novou silnici vyzkoušel obyvatel Bílého Kostela na speciálním bicyklu.

Úplně první ještě před otevřením novou silnici vyzkoušel obyvatel Bílého Kostela na speciálním bicyklu.

FOTO: Jaroslav Švehla, Právo

„Od doby, kdy se na začátku 90. let začalo vymýšlet a projektovat lepší dopravní spojení Liberce směrem na německou dálniční síť, tak všem přibyly šedivé vlasy,“ připomněl hejtman Libereckého kraje Martin Půta (STAN). Podle něj nové silniční spojení přiláká do regionu investory a zvýší počet pracovních příležitostí.

Po nové silnici k polským a německým hranicím se už prohánějí auta.

Po nové silnici k polským a německým hranicím se už prohánějí auta.

FOTO: Jaroslav Švehla, Právo

Od loňského roku, kdy byl otevřen most z polského Porajówa do Žitavy, po původní silnici vedoucí přes obce Bílý Kostel a Grabštejn směřovala do Hrádku nad Nisou a na hraniční přechod do Polské republiky a SRN veškerá nákladní doprava z Liberce. Otevření nové komunikace, která těžkou dopravu odvedla, proto uvítali obyvatelé dotčených obcí.

„Největší radost mají občané Bílého Kostela. Dopravní zátěž v posledním roce byla enormní. Nedalo se tu přejít přes silnici a kvůli hluku ani v noci spát,“ řekl starosta Bílého Kostela Jiří Formánek (nez.).