Drtivá většina lidí kontroluje údaje o zemi původu. U naprosté většiny potravin to dělá 43 procent lidí, polovina respondentů to dělá jen u části nákupu.

Lidé často kupují stále stejné značky, o nichž informace mají, případně u části nákupu předpokládají, že byla vyrobena v ČR, například u čerstvého pečiva.

České řetězce podle svých údajů prodávají 40 až 75 procent českých potravin. Největší podíl uvedly prodejny Coop, dále pak Tesco a Penny Market, Albert a Globus, méně Kaufland a Lidl. [celá zpráva]

Negativní náhled na polské zboží

Lidé velmi negativně nahlížejí na polské potraviny. Třicet pět procent uvedlo, že je zásadně nekupuje, polovina přiznala, že tvrzení, že polské potraviny jsou nekvalitní, není úplně pravdivé. S některými z nich mají dobrou zkušenost.

Třináct procent uvedlo, že špatnou pověst polských potravin mají na svědomí spíše média než to, že by potraviny byly opravdu nekvalitní.

Souhlasíte s tvrzením “Polské potraviny jsou méně kvalitní a při nákupu se jim snažím vyhýbat”?
Souhlasím, polské potraviny zásadně nekupuji35,7
Souhlasím jen částečně, s některými polskými potravinami mám dobrou zkušenost48,8
Nesouhlasím, myslím si, že za špatnou pověstí polských potravin stojí především média12,9
Je mi jedno, odkud potraviny pocházejí, takže neřeším ani ty polské2,7
 Zdroj: Kupi.cz
 

Pět na seznamu

Velké prodejny potravin včetně supermarketů budou mít nově povinnost uvádět při vstupu do prodejny seznam pěti zemí, z nichž pocházejí u nich prodávané výrobky. Seznam musí být sestupný, čili na prvním místě musí být uvedena země, z níž pochází nejvíc zboží.

S tímto opatřením souhlasí jednoznačně 53 procent lidí, dalších 42 procent se domnívá, že krok je to dobrý, ale obchodníci stejně budou lhát. Zboží, které prodávají, často nepochází z ČR, je v tuzemsku pouze zabaleno, což z něj pro obchodníky dělá český výrobek.

Lidé také uvedli, že na etiketách u zboží nejčastěji sledují složení a právě zemi původu. Přivítali by, kdyby byly tyto informace psány větším písmem.

Čerstvější vzadu

Lidé se navíc přiznávají, že znají trik obchodníků dávat zboží, kterému se blíží uplynutí data spotřeby, do regálu na okraj, kdežto čerstvější zasunou dozadu. Může se to týkat například mléka, jogurtů. Téměř 65 procent respondentů odpovědělo, že sahá dozadu do regálu, protože je tam zboží čerstvější.

Akce a slevy z letáků na www.kupi.cz.