„Na všech úsecích, s výjimkou toho mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, probíhají rozsáhlé stavební práce. Budeme se snažit jakákoliv zpoždění minimalizovat. Například nový povrch budou proto stavbaři pokládat pokud možno 24 hodin denně, tedy i v noci,“ uvedl po kontrole Kubiš.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Na jednom z úseků zpoždění 200 dnů

Jak generální ředitel upřesnil, na úseku Šternov–Psáře je už položen cementobetonový kryt, řeší se dvě přemostění a začnou dokončovací práce na odvodňovacích kanálech.

Úsek Loket–Hořice má v současné době mírné zpoždění, které by nemělo mít vliv na termín dokončení.

Podobná situace je i na úseku Větrný Jeníkov–Jihlava, kde se již začalo betonovat.

Problematický je tak pouze úsek Lhotka–Velká Bíteš, který modernizuje sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau CZ. „Zhotovitel zde nabral zpoždění zhruba 200 dnů,“ informoval Kubiš. Jak zdůraznil, od všech zhotovitelů ŘSD vyžaduje, aby dodrželi původně dohodnutý termín dokončení prací, jinak jim budou hrozit tvrdé sankce.

 Nové dálniční mosty

První etapa modernizace D1 odstartovala loni v květnu. Podle uzavřených smluv ji musí stavbaři na jednotlivých úsecích zvládnout do šestnácti měsíců. Vozovku v obou směrech již rozšířili na modernizovaných úsecích o 75 centimetrů, kompletně vyměnili kabeláž ve středovém pruhu, vybagrovávají starou a pokládají novou vozovku.

Znovu postaví také většinu dálničních mostů, které jsou postupně bourány. V závěrečné fázi se pak nainstalují proměnné dopravní značky a další telematická zařízení.

V podmínkách tendrů bylo 16 hodin denně

Požadavek ŘSD, aby se na D1 pracovalo čtyřiadvacet hodin denně, je novinkou. V podmínkách výběrových řízení na první etapu modernizace D1 bylo totiž výslovně uvedeno, že práce budou muset probíhat nejméně 16 hodin denně.

„Bude jen na dodavatelích, jestli se nebude pracovat ještě déle, včetně noci. Těch šestnáct hodin je minimální požadavek, jehož dodržování bude kontrolovat námi pověřený pracovník,“ řekl před dvěma lety Právu tehdejší generální ředitel ŘSD David Čermák.

Ředitelství silnic a dálnic tak chtělo skoncovat s běžnou praxí, že na opravovaných úsecích se často nic neděje, což rozčiluje řidiče.

Na úseku Lhotka–Velká Bíteš, kde je už zmíněné 200denní zpoždění, ovšem ještě letos v květnu velké nasazení lidí ani techniky k vidění nebylo.