Rotor putoval do Temelína na speciálním návěsu o nosnosti 100 tun a souprava měřila 35 metrů. Díky osmi pohyblivým nápravám návěsu a dvěma tahačům mohla projet i pravoúhlé zatáčky.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„Přeprava byla záměrně stanovena na noční hodiny, kdy je intenzita dopravy mnohem nižší. Nejsložitějším místem byla samotná manipulace v areálu elektrárny, ale s tím si naši řidiči dokázali poradit. Mnohdy rozhodovaly milimetry, což je podobných přeprav běžné,“ uvedl Martin Tuhárský z přepravní firmy.

K maximální povolené rychlosti 80 km/h se souprava přiblížila málokdy. Na rovných úsecích většinou jela sedmdesátkou a trasu 165 kilometrů urazila bez komplikací za zmíněné 4,5 hodiny. Přitom na překonání kilometrové vzdálenosti od vjezdové brány do budovy strojovny potřebovala dalších čtyřicet pět minut.

Výkon stoupne, spotřeba zůstane stejná

„Při průjezdu nad obrubníky bylo nutné zvýšit výšku návěsu nad povrchem o několik centimetrů pomocí hydrauliky. Nyní je rotor uložen ve strojovně druhého bloku, kde zůstane přechodně asi dva měsíce, neboť na prvním se nejprve musí demontovat původní díly,“ uvedl mluvčí elektrárny Marek Sviták.

Nejsložitější úsek cesty čekal transport v samotném areálu elektrárny.

Nejsložitější úsek cesty čekal transport v samotném areálu elektrárny.

FOTO: Václav Brom

Výkonnější turbína na prvním bloku elektrárny se začne otáčet od září. „Výkon turbogenerátoru stoupne o 22 MWe, ale výkon reaktoru i spotřeba paliva zůstane stejná. Díky novým rotorům se lépe využije pára, která přichází na turbínu. Modernizace je tedy o lepším využití technologie v nejaderné části elektrárny,“ popsal přínosy nových rotorů ředitel JE Temelín Miloš Štěpanovský.

Efektivnější provoz umožní ročně vyrobit v Temelíně až 340 miliónů kWh elektřiny, což odpovídá spotřebě přibližně stovky tisíc českých domácností. Přitom se nemusí spálit 300 tisíc tun hnědého uhlí a do ovzduší vypustit přibližně 250 tisíc tun CO2.