Podle ministra dopravy Milana Šimonovského měla tato Ro-La (Rollende Landstrasse) původně ukončit provoz až letos v srpnu. Německo ale tlačilo na ještě rychlejší vypovězení smluv.

"Snažili jsme se Ro-La udržet. Tato snaha ovšem mohla být těžko úspěšná, když o doprovázenou přepravu kamiónů po železnici ztráceli dopravci zájem. Za letošní první čtyři měsíce kleslo využití vlaků mezi Drážďany a Lovosicemi meziročně o třicet procent a v květnu po vstupu ČR do Evropské unie dokonce na méně než desetinu," informoval Šimonovský.

Na přechodech notně stoupl provoz

K oživení zájmu dopravců o RoLa nepomohlo ani květnové snížení ceny za přepravu kamiónu na 50 eur za jednu jízdu a na 60 eur za zpáteční jízdenku, která předtím stála 83 eur. Naopak na silničních hraničních přechodech mezi Českem a Německem vzrostl podle Šimonovského po vstupu ČR do EU provoz o dvacet procent.

Ro-La od roku 1994 přepravila celkem 832 tisíc kamiónů. Její ztrátový provoz dotovalo ze tří čtvrtin Sasko a zbytek hradil náš stát. Pro letošek na Ro-La ministerstvo dopravy vyčlenilo devadesát miliónů korun. Teď mu z této částky zbude padesát miliónů, které chce vynaložit na podporu vnitrostátní přepravy kontejnerů po železnici.

Cílem zřízení Ro-La bylo zbavit obce kolon kamiónů až do té doby, než bude zprůjezdněna celá dálnice D8 (Praha-Ústí nad Labem-Krásný Les). Ta se měla podle česko-německé mezivládní smlouvy propojit již v roce 2005 s německou dálnicí A17, budovanou od Drážďan. Práce však nabraly takové zpoždění, že termín musel být posunut až na rok 2006.

Propojení dálnic by se mělo urychlit

Německo má se svými sousedy dvacet osm hraničních přechodů, propojených z obou stran dálnicemi. S Českem však zatím ani jediný. První vlaštovkou má být právě přechod Krásný Les, kde se německá A17 spojí s dálnicí D8 hraničním mostem.

Na české straně ještě zbývá dokončit 23,3 kilometru z Trmic na státní hranici a 16,4 km dlouhý průchod chráněnou krajinnou oblastí České středohoří. V Německu je zatím budován jen úsek A17 v okolí Drážďan. Výstavba toho dalšího, z Pirny k hraničnímu přechodu Bahratal, ještě zahájena nebyla.

Šimonovský doufá, že po vypovězení smlouvy o Ro-La by se propojení obou dálnic mělo urychlit alespoň o několik měsíců, a přiblížit se tedy původnímu termínu z mezivládní smlouvy.

Obce si na kamióny stěžují

S představiteli Saska se ministerstvo dopravy snaží dohodnout opatření ke snížení neúnosné dopravní zátěže příhraničních obcí ještě před dokončením dálnice D8. Obce také požadovaly, aby se na Ro-La až do roku 2006 zachovala alespoň přeprava nebezpečných nákladů.

"Budeme hledat konkrétní cesty k tomu, aby se obcím od kamiónů alespoň částečně ulevilo. Ve hře je například zákaz nočních jízd," sdělil Šimonovský. O těchto problémech se jednalo i v minulém týdnu při setkání premiéra Vladimíra Špidly a Šimonovského se saským ministerským předsedou Georgem Milbradtem.

Podle něj budou zřejmě již v červenci k dispozici potřebná stavební povolení, aby bylo možné v Krásném Lese začít stavět hraniční most.