Desítky let AMO využívala devět tanků T-54 a T-55. Ty byly pro práci v huti speciálně upraveny. Kvůli přemístění řízení z čela tanku do nově postavené věže se například muselo předělat i ovládání samotného stroje. Dále se přidávaly radlice a pluhy, aby se mohlo pracovat se žhavou struskou. Tanky se musely opatřit filtrem, který bránil zničení motoru tanku.

Nyní bývalou vojenskou techniku nahrazují buldozery Caterpillar 973D ovládané dálkově vysílačkou. Díky nim je možné strusku na ocelárně zpracovat okamžitě a bez čekání na její vychladnutí.

„Rozžhavená struska dosahuje teplot až několika set stupňů, životnost jednoho tanku pracujícího na strusce byla maximálně tři roky. Očekáváme, že buldozery vydrží déle,“ uvedl zástupce vedoucího provozu tandemových pecí Jiří Soudný.

Armádě vyřazené tanky docházejí

Firma v minulosti provedla několik zkoušek, ale žádné jiné stroje než tanky práci v tak náročných podmínkách a při obrovském objemu výroby ocelárny nezvládaly. Důvodem, proč se ostravská huť rozhodla přejít z tanků na buldozery, je především fakt, že tanky určené k vyřazení začaly české armádě docházet a je stále těžší udržovat vozový park v počtu devíti funkčních strojů.

Firma testovala bezpilotní buldozery v hutním provozu od listopadu 2013. Nyní jsou v ocelárně tři.

AMO je největší hutní firma v ČR. Roční kapacita výroby je tři milióny tun oceli, společnost prodává své výrobky do více než 40 zemí. AMO a její dceřiné společnosti zaměstnávají více než 7500 lidí.