Hlavní obsah

Číňané postaví v Africe novou železnici za miliardy dolarů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čínský premiér Li Kche-čchiang v keňské metropoli Nairobi podepsal předběžnou dohodu o spolupráci s východoafrickými státy na výstavbě nové železniční dráhy. Čína by měla zaplatit 90 procent nákladů na první fázi výstavby keňského úseku, zhruba 3,8 miliardy dolarů (asi 76 miliard korun), informoval server BBC.

Foto: Thomas Mukoya, Reuters

Čínský premiér a keňský prezident po podpisu smlouvy o stavbě železnice ve východní Africe

Článek

Trasa plánované železnice povede z Mombasy na pobřeží Indického oceánu do Nairobi a dál přes Ugandu do Rwandy a Jižního Súdánu. V Keni má nová železnice nahradit úzkorozchodnou dráhu postavenou před více než sto lety v období britské koloniální nadvlády.

Osobní vlaky budou jezdit rychlostí až 120 km/h, nákladní vlaky 80 km/h. Stavebních prací, které podle dohody začnou letos v říjnu, se ujme čínská firma. První úsek o délce 610 kilometrů by měl být dokončen v roce 2018.

"Náklady na přepravu lidí a zboží napříč našimi zeměmi rapidně klesnou," poznamenal na tiskové konferenci po podpisu smlouvy keňský prezident Uhuru Kenyatta. Cena přepravy jedné tuny nákladu by se podle něj mohla snížit z 20 na osm amerických centů za kilometr cesty.

Čína je v Africe jako doma

Čína je v Africe ekonomicky velmi aktivní, staví zde dálnice či nemocnice často výměnou za práva na těžbu cenných surovin.

"Tento projekt ukazuje, že mezi Čínou a východoafrickými zeměmi existuje spolupráce založená na rovnosti a vzájemném prospěchu," prohlásil čínský premiér.

Osmidenní cesta čínského premiéra Li Kche-čchianga po Africe byla jeho první návštěvou tohoto kontinentu od nástupu do úřadu v březnu 2013. Kromě Keni během ní zavítal do Angoly, Etiopie a Nigérie.

Výstavba současného železničního spojení mezi Mombasou a Nairobi trvala od roku 1895 do roku 1899. Břehů Viktoriina jezera dosáhla dráha v prosinci 1901. Tehdy při stavebních pracích zemřely přinejmenším dva tisíce dělníků. Nejčastějšími příčinami úmrtí byly pracovní úrazy, tropické choroby jako malárie či úplavice, ale i napadení divokou zvěří.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám