Tuzemská průmyslová výroba v březnu meziročně zrychlila růst na 8,7 procenta z únorových 6,7 procenta. K růstu nejvíce přispěla výroba motorových vozidel. Hodnota nových zakázek stoupla o 16,6 procenta.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Výroba motorových vozidel, přívěsů a návěsů meziročně vzrostla o 26,3 procenta. Nové zakázky ze zahraničí meziročně stouply o 17,9 procenta, zatímco tuzemské vzrostly o 14,1 procenta.

Lepší, než se čekalo

Podle analytiků výkon průmyslu v březnu překonal očekávání, průmyslový sektor je nyní hlavním tahounem současného ekonomického oživení.

"Největší zásluhu na vynikajícím výsledku průmyslu mají jednoznačně automobilky, jejichž produkce expandovala o více než čtvrtinu," uvedl Petr Dufek z ČSOB.

Průmyslová výroba

Průmyslová výroba

FOTO: David Ryneš, Novinky

"Průmysl uzavřel letošní první kvartál růstem, který posiluje optimismus ohledně tempa oživení v české ekonomice. Výroba v tuzemských firmách reaguje na rostoucí poptávku ze zahraniční, která se zároveň promítá do dvouciferných přírůstků exportních tržeb," dodal analytik Patrik Rožumberský z UniCredit Bank.

Dařilo se i stavebnictví. Stavební výroba v březnu počtvrté za sebou rostla, meziročně o 12,8 procenta po únorovém růstu o 6,1 procenta. Ubylo sice stavebních povolení, ale orientační hodnota staveb byla vyšší.

Stavební výroba

Stavební výroba

FOTO: David Ryneš, Novinky

Za jídlo se utrácelo méně

Růst tržeb v maloobchodu, který trvá nepřetržitě od loňského listopadu, tentokrát ovlivnily především prodeje motoristického a nepotravinářského zboží, například zboží pro domácnost, obuvi, oblečení a elektroniky.

Tržby maloobchodu

FOTO: David Ryneš, Novinky

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně vzrostly o 14 procent a za prodej nepotravinářského zboží o 7,6 procenta. Za potraviny lidé utráceli méně a tržby zde klesly o 5,5 procenta.

Podle statistiků to částečně ovlivnil posun termínu velikonočních svátků, s nimiž jsou spojeny větší nákupy potravin. Zatímco loni lidé nakupovali na svátky už v březnu, letos až na začátku dubna.

Na trhu se dál potvrzuje trend nakupování po internetu, když e-shopům a zásilkovým obchodům vzrostly  tržby oproti minulému roku téměř o pětinu (18,2 procenta).

V hodnocení ekonomické situace přitom Češi patří mezi pesimisty. Celých 60 procent vidí ekonomickou situaci země jako špatnou, ukázaly průzkumy CVVM ze začátku roku. Naopak Poláci a Maďaři vyšli v hodnocení optimističtěji. [celá zpráva]