Pokud se majitelé rozhodnou prodat státu požadované pozemky dobrovolně, budou moci podle návrhu získat za čtvereční metr zemědělské půdy až 525 korun jako bonus k ceně stanovené znaleckým posudkem. Současný zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury umožňuje vyplácet bonusy v rozmezí osmi až 35 korun za čtvereční metr.

Běžné ceny zemědělské půdy  za metr čtvereční se přitom pohybují mezi pěti korunami v odlehlejších regionech do třiceti korun v oblastech kolem Prahy.

Před několika lety platil stát při výkupu zemědělské půdy pod silnicí či dálnicí kolem sto korun za metr čtvereční.

Současná legislativní úprava umožňující snazší vyvlastnění potřebných pozemků pod významnými infrastrukturními stavbami platí od loňského února. Jejím prostřednictvím se podařilo zamezit spekulativnímu výkupu zemědělské půdy, která byla následně několikanásobně dráž státem vykupována jako stavební pozemky. Proces výkupu pozemků se tím ale urychlit nepodařilo, připustilo ministerstvo dopravy.

Majitelé nechtěli prodávat

Dosavadní stoprocentní bonus u zemědělské půdy se totiž podle ministerstva dopravy ukázal jako příliš nízký, nově ho proto navrhuje navýšit na 1500 procent. Majitelé půdy ji totiž po loňské změně odmítali prodávat s tím, že při předchozích výkupech vlastníci dostávali od státu mnohonásobně vyšší částky.

Současná právní úprava, kterou přijal předchozí kabinet Petra Nečase, měla za cíl vyvlastnit pozemky pro stavby ve veřejném zájmu za původní cenu ještě před změnou územního plánu, a měla tak zabránit situaci, kdy stát vykupoval pozemky za nepřiměřeně vysoké ceny.

Navýšením výkupních cen pro majitele pozemků podle Prachaře náklady státu na výstavbu nikterak dramaticky nevzrostou. Podíl ceny pozemku se pohybuje mezi 1,3 až 1,7 procenta celé stavby. Zvýšení bonusů v rozmezí od 120 - 525 korun za metr čtvereční se má týkat pouze zemědělské půdy. U stavebních pozemků má zůstat současná 15procentní výše bonusu, pokud se vlastník rozhodne prodat pozemek dobrovolně.