„Indian Motorcycle jako značka se zrodila v roce 1901 a zanikla v roce 1954. O její vzkříšení se pokoušelo několik investorů, ovšem vždy šlo o slepou cestu bez šance na úspěch. Nová éra těchto legendárních motocyklů, které jsou na americkém trhu jedinou vážnou konkurencí jiné velké legendě značce Harley - Davidson, začal v USA před dvěma lety. Tehdy Indiana pod svá křídla vzal nadnárodní koncern Polaris Industries, který je celosvětově znám jako výrobce čtyřkolek, buggy, sněžných a vodních skútrů.

Ovšem s vlastní výrobou strojů začal až v listopadu 2013. ČR je první zemí ve střední a východní Evropě, která získala - tedy i pro Slovensko zastoupení,“ vysvětlil za dovozce Ondřej Hrůza.

Motocykl Indián

Motocykl Indián

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Motocyklový nadšenec si vybral pro neveřejné představení motorky v terénu romantický kout u mlýna vesničky Býkovice kousek od Černé Hory na Blanensku záměrně. Na Moravě byla totiž kdysi nejsilnější základna „indiánistů“ v Československu hned po Praze.

Někdejší dovozce inženýr Mařík z Kroměříže prodal od počátku dvacátých let do roku 1938, kdy s dovozem skončil, několik tisíc strojů. Jezdila s ním například i finanční stráž, používal se i v jiných institucích.

Právě na zaplátovaném a notně děrami rozbitém povrchu zkoušíme, jak pohodlně a dobře stroj o hmotnosti tři a půl metráku s objemem motoru 1810 ccm a výkonem 105 koní na vozovce sedí. Ovšem pozor! I když se Indian na první pohled tváří jako nablýskaný retro-veterán, má vše, co tolik Američané tolik milují. Alarmy, dálkové ovládání startéru, vyhřívaná sedala či rukojeti, u některých typů elektricky nastavitelný plexi štít a podobně.

Indián byl vždycky mezi motorkáři uznávaným šperkem. A zřejmě bude podle zájmu opět.

Indián byl vždycky mezi motorkáři uznávaným šperkem. A zřejmě bude podle zájmu opět.

FOTO: Miroslav Homola, Právo

A jízda s ním také není jen bezstarostným líným bubláním s dlouhými pohledy jezdce do krajiny. I když to také umí, tak šestistupňová převodovka dokáže pružný motor hodně rychle rozparádit a spolujezdec se má co držet, aby při akceleraci, kdy lze dosáhnout i dvoustovky, ze sedadla neulétl. Odzkoušeli jsme na vlastní kůži.

Dovážet legendu však není vůbec tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. „Na trhu jsme od poloviny března a už nyní jsme do konce letošního a pro příští rok prakticky vyprodaní. Je to tím, že 85 procent všech vyrobených motocyklů ve státě Iowa zůstane na domácím americkém trhu. Na vývoz pro ostatní svět je zbytek a pro Evropu je to minimum. Zatím je to obchod na principu, kdy vše musíme zaplatit dopředu, a vzít to, co nám výrobce uvolní a moc si vybírat nemůžeme, Dosud jsme prodali v ČR šest kusů a jsme rádi, že se nám jich podařilo dovést osm,“ vysvětluje Ondřej Hrůza.

Budeme rádi, když dostaneme na letošní a příští rok dvacet či v nejlepším případě třicet kusůOndřej Hrůza

Pořídit si bublající dvouválec s motorem do véčka není vůbec levnou záležitostí. Ceny tří dostupných typů se pohybují od 639 000 do 720 000 korun. Ke každému se dá koupit značné množství doplňkové výbavy.

„Už nyní víme, že v Evropě, a tedy i u nás jsou dvě sorty kupců. Indiánisté, kteří už mají doma nějakého veterána této značky a nyní chtějí nového, nebo lidé, kteří milují obecně americké značky. Doma mají už Harleye - a někdy ne jednoho - a teď chtějí k němu mít ještě i Indiana,“ vysvětluje dovozce.

„Budeme rádi, když dostaneme na letošní a příští rok dvacet či v nejlepším případě třicet kusů,“ dodává. Motorky pro Evropu mají úpravy, které vyžaduje zdejší legislativa. Dovézt si tedy „indiána“ přímo z USA by mohl být dost problém, protože by zřejmě kvůli spoustě odlišností neprošel technikou kontrolou při přihlašování. Od hodnoty emisí, přes směs na pneumatiky až třeba na úroveň hluku a podobně.

A kolik vlastně jezdí u nás ještě motorek s indiánem na motoru? Na „bílých značkách“ tedy s platnou technickou jich je 117, z toho se podle Hrůzy dá odvodit, že asi dvakrát až třikrát tolik jich je ještě mimo evidenci v různém stavu mezi sběrateli.