Za tuto odhadovanou cenu má vybraný konzultant pro ministerstvo dopravy zpracovat koncepci budoucího zpoplatnění a přípravu zadávací dokumentace pro budoucí tendr.

Samotné výběrové řízení na takzvaného projektového manažera plánovalo nové vedení ministerstva dopravy vypsat na konci dubna s tím, že vítěz soutěže by měl být známý do přelomu srpna a září.

Ministerstvo zakázku ve věstníku odůvodňuje usnesením vlády premiéra Rusnoka v demisi ze 4. prosince 2013. To tehdejšímu šéfovi dopravy Zdeňkovi Žákovi ukládá vypsat veřejnou zakázku na projektového manažera za účelem řízení a poradenství s plánovaným zahájením od ledna 2017.

Projektový manažer by měl zpracovat studii efektivity jednotlivých způsobů výběru mýtného. Má rozhodnout, zdali bude výhodné pokračovat v současné takzvané mikrovlnné technologii, kdy se průjezd kamiónů a autobusů hlídá pomocí mýtných bran, nebo upřednostní satelitní sledování, případně kombinaci obou systémů.

Dálniční známky by mohly nahradit kamery a SPZ

Definitivně jasné není ani to, kolik kilometrů dálnic, rychlostních silnic a hlavně silnic prvních tříd bude nakonec zpoplatněno. Ministr dopravy Antonín Prachař totiž není příznivcem rozšiřování poplatků na všechny silnice prvních tříd, které schválil předchozí kabinet Jiřího Rusnoka.

Otázkou rovněž zůstává, zdali se samotná soutěž na provozovatele mýtného systému pro kamióny nepropojí se zpoplatněním osobních vozidel. Ty by i nadále měly platit za průjezd po dálniční síti formou časového zpoplatnění, papírové kupóny by ale podle plánů dopravního resortu mohly nahradit kamery rozpoznávající registrační značky projíždějících vozidel.

Tendr se může rozdělit

Obří tendr na mýtné by se rovněž podle dřívějších úvah ministerstva mohl rozdělit na několik menších soutěží s tím, že centrální správu systému by po vzoru rakouského Asfinagu převzalo tuzemské Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To v Česku síť dálnic a silnic vyšších tříd spravuje a jeho prostřednictvím tečou finanční prostředky na stavbu silniční sítě.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty. Smlouva na desetiletý provoz společnosti končí v roce 2016.