Vyplývá to ze statistiky placení kartou na internetu, kterou ve středu zveřejnila banka ČSOB. Ta je po České spořitelně druhou největší tuzemskou bankou podle počtu klientů.

Zákazníci si také oblíbili české i slovenské slevové portály a mnoho uživatelů si pro transakce na internetu zřídilo internetové peněženky, uvádí ve zprávě.

V loňském roce zaznamenala ČSOB 4,5 miliónu internetových transakcí v celkovém objemu přesahujícím 5,5 miliard korun.

„Velký podíl internetových transakcí sledujeme u podniků cestovního ruchu – cestovní kanceláře, aerolinie, provozovatelé trajektů, prodejci jízdenek a letenek, hotely i jiná ubytovací zařízení se velmi významně zapisují do statistik. Podílejí se na celkovém počtu 850 tisíci transakcemi (19 procent) a z pohledu objemu transakcí je to dokonce 1,65 miliardy korun (téměř 30 procent),“ říká Peter Demjanovič, ředitel útvaru Karty ČSOB a Ery.

U internetových transakcí předhání Jančura ČD

Z obchodníků na našem trhu si podle statistik banky nejlépe vede společnost Student Agency, která obsadila první místo v počtu i objemu transakcí. Dalším dopravcem, u kterého klienti často platí jízdenky kartou přes internet, jsou České dráhy.

Z hlediska počtu transakcí dosáhla na druhé místo společnost Apple se svým iTunes store, kde zákazníci stahují hudbu či filmy. Naopak v objemu transakcí se umístila na páté pozici s internetovým obchodem, který se věnuje prodeji vybavení a softwaru.

Mnoho uživatelů karet si pro transakce na internetu zřídilo různé internetové peněženky, jako jsou například PayPal, PayU nebo GoPay. Při platbě těmito nástroji nelze poznat, kdo byl koncovým obchodníkem. O oblibě těchto bezpečných platebních nástrojů svědčí, že v celoročním balíku internetových transakcí zaznamenaly přibližně 920 tisíc transakcí (přes 20 procent) v objemu přes 715 miliónů korun (přes 12,5 procent).

Klienti využívají v případě plateb přes internet většinou debetní karty. Kreditními kartami zaplatili pouze v 6 procentech případů. Specifickou skupinu tvoří mladí klienti, kteří nejvíce utrácí za cestování, internetové sázení a mobilní komunikaci.

 Za co klienti banky nejvíce utráceli na internetu
 Podíl na objemechPodíl na počtu transakcí
Cestovní ruch29,3 %18,7 %
- Aerolinie11,6 %2,3 %
- Hotely7,0 %1,3 %
Sázky/Casina/Poker9,0 %10,1 %
Počítačové a video hry1,2 %4,5 %
Hudba, filmy, knihy, e-knihy1,8 %7,2 %
Mobilní komunikace + internet3,1 %5,4 % 
Slevové portály2,5 %4,2 %
Zdroj: ČSOB