Kongres zveřejnil dokument v úterý, kdy musela nová ředitelka GM Mary Barraová  zákonodárcům vysvětlovat, proč čekali se svoláváním 2,6 miliónu vozů až do letošního února, když problém poprvé zaznamenali před více než deseti lety.

Přepínač u zapalování svolávaných automobilů se za určitých okolností může samovolně přesunout ze zapnuté polohy do vypnuté, což zastaví motor a vyřadí většinu systémů napájených elektřinou, včetně posilovače řízení, posilovače brzd a airbagů.

Současná ředitelka GM Mary Barraová se za problémy se špatně fungujícím zapalováním omluvila.

Současná ředitelka GM Mary Barraová se za problémy se špatně fungujícím zapalováním omluvila.

FOTO: Kevin Lamarque, Reuters

Závadu automobilka spojuje s celkem 31 nehodami, při kterých zemřelo 13 lidí, uvedl zpravodajský server The Detroit News.

Počkáme, až to bude levnější

Kongresmanka ze státu Colorado Diana DeGetteová citovala z dokumentu GM, který v roce 2005 vyčíslil náklady opravy na 57 centů. Dokument nezveřejnila a novináři z Reuters jeho kopii neviděli, dostali se ale k několika e-mailům ze stejného roku, ve kterých inženýři GM diskutují, zda přepínač u zapalování vyměnit.

Celková cena výměny by byla 90 centů na kus a dodatečné náklady na obrábění 400 000 dolarů. Náklady na obrábění jsou obvykle odepsány během několika let, dodává Reuters.

Jeden z inženýrů doporučoval s výměnou počkat do roku 2009, „až budou náklady na jednotku eliminovány nebo klesnou“.

Manažerka GM Lori Queenová, která byla v té době za vývoj malých vozů odpovědná, odpověděla v e-mailu „nejsem si jistá, jestli máme čekat,“ dále to ale nerozvedla. Na telefonickou žádost o komentář pro agenturu Reuters nereagovala.

Nová GM to dělá jinak, tvrdí ředitelka

Ředitelka Barraová se při úterním vystoupení za problémy se zapalováním omluvila. Prohlásila, že ji „velmi znepokojuje“ možnost, že příčinou pozdního svolávání aut byly úvahy ohledně nákladů.

V roce 2005 se již GM podobně jako další automobilky v Detroitu potýkala s vážnými ekonomickými problémy kvůli zámořské konkurenci a vysokým mzdovým nákladům. Nástup finanční krize ji nakonec v roce 2009 dovedl k bankrotu, znárodnění a zachraňování americkou vládou.

Američtí zákonodárci se nové šéfky automobilky opakovaně ptali, zda GM stále posuzuje náklady i v situacích, kdy jde o bezpečnost. Ujistila je, že po bankrotu změnila firma „nákladovou kulturu“ ve prospěch zákazníků.

„Takhle v nové GM byznys neděláme,“ prohlásila.