Hlavní obsah

Likérka Jan Becher se prodává

• Aktualizováno

Francouzský výrobce alkoholických nápojů Pernod Ricard hledá kupce pro svoji českou likérku Jan Becher - Karlovarská Becherovka (JBKB). Hodnota kontraktu by mohla být až 200 miliónů USD (téměř čtyři miliardy korun), uvedla agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje.

Foto: janbecher.cz

Plnicí linka v likérce Jan Becher.

Článek

Mezi zájemci by podle Reuters mohly být Stock Spirits Group, SPI Group a další společnosti, které podnikají ve východní Evropě. Zástupci firem Pernod, Stock Spirits a SPI odmítli zprávu o prodeji Becherovky komentovat.

Pernod Ricard je druhým největším výrobcem alkoholických nápojů na světě. Podle jednoho ze zdrojů Pernod minulý týden poslal možným zájemcům dohodu o mlčenlivosti. Podle dalšího ze zdrojů první kolo nabídek má začít tento pátek.

Prohibice kvůli metanolu stála firmu sto miliónů

Společnosti Pernod Ricard klesl za šest měsíců fiskálního roku zisk o dvě procenta na 839 miliónů eur (23 miliard korun). Firmu poškodilo její silné napojení na Čínu, kde zásah vlády proti okázalému utrácení čínských státních úředníků výrazně snížil poptávku po koňaku. Slabý je však i výkon v Evropě. Mezi značky firmy patří koňak Martell, šampaňské Mumm či vodka Absolut.

JBKB ve fiskálním roce 2012/2013 skončila se ziskem před zdaněním 171 miliónů korun. Proti předchozímu roku to byl pokles o 80 miliónů. Nižší zisk byl důsledkem prohibice vyvolané v Česku v září 2012 sérií otrav. Omezení prodeje alkoholu stálo firmu zhruba na 100 miliónů korun.

Tradice delší než 200 let
Firma Jan Becher – Karlovarská Becherovka byla založena v roce 1807 rodinou Becherů, tehdy jako rodinný podnik. Becherovka byla roku 1922 zaregistrována jako ochranná známka. Status akciové společnosti má od roku 1994. V roce 2001 byl dokončen proces privatizace a společnost přešla do vlastnictví francouzské skupiny Pernod Ricard, která je druhým největším výrobcem alkoholických nápojů na světě.
Hlavní činností je výroba a prodej alkoholických a nealkoholických nápojů. Kromě hlavní značky, bylinného likéru Becherovka, v Karlových Varech vyrábí také likéry Lemond, Cordial a Aperitiv KV 14 (zhruba 80 procent výroby připadá na Becherovku). Firma současně na českém trhu funguje jako distributor značek mateřské skupiny – asi čtyřiceti známých světových značek alkoholu.
Becherovka vyrábí přes sedm miliónů litrů likéru ročně. Vyváží celkem do 38 zemí – největšími trhy jsou Slovensko, Německo, Ukrajina, Rusko, Polsko a Maďarsko.
Firma dosáhla ve finančním roce od července 2012 do června 2013 tržeb ve výši 1,209 miliardy korun. V předchozím finančním roce to bylo 1,3 miliardy korun. Ve fiskálním roce 2012/2013 skončila ziskem před zdaněním 171 miliónů korun. Základní kapitál: 427 423 000 Kč
Recept na výrobu likérů znají údajně pouze dva pracovníci výroby.

Privatizace budila pochybnosti

Současný vlastník Becherovky, který je jen o dva roky starší než slavný český likér, získal společnost v privatizaci, kterou uskutečnila poslední vláda Václava Klause, a to tři měsíce před svým pádem. Jako valná většina privatizací úspěšných českých firem i tato vyvolala mnohé pochybnosti.

Becherovku získala společnost Value Bill, která za ni ve dvou splátkách zaplatila dohromady dvě miliardy korun, což nebyla nejvyšší nabídka. Za názvem Value Bill se skrývala Patria Finance, francouzský (spíše však nadnárodní) velkovýrobce alkoholických nápojů Pernod-Ricard a Karel Schwarzenberg, bývalý kancléř tehdejšího prezidenta Václava Havla.

Krátce po privatizaci se společnost Value Bill přejmenovala na Salb a manažersky Becherovku ovládl Pernod Ricard. Ten vzápětí odkoupil od Patrie a Schwarzenberga jejich podíly.

Začátkem roku 2001 vyzval stát majitele Becherovky, aby podle dohody koupil zbylý podíl ve firmě za 1,3 miliardy korun. Začalo se jednat, ale Salb si kladl podmínku státní garance ve známkoprávním sporu s podnikatelem Zdeňkem Hoffmannem, který uplatňoval nárok na značku.

Kabinet Miloše Zemana odmítl o zárukách jednat a Pernod ustoupil.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám