Tržby spočítané v eurech klesly automobilce z 10,4 miliardy eur na 10,3 miliardy eur, ale při přepočtu na koruny vykazují růst z 263 na 269 miliard korun. Důvodem jsou devizové intervence České národní banky proti koruně počátkem loňského listopadu.

Z hlediska výroby a prodeje aut zaznamenala firma také mírný pokles. V roce 2012 se vyrobilo 944 tisíc aut a prodalo 939 tisíc. Loni to bylo 932 tisíc vyrobených a 921 tisíc prodaných vozů.

Výroční tisková konference Škody Auto v Mladé Boleslavi. Čestné místo na pódiu má vedle představenstva firmy designová studie VisionC.

Výroční tisková konference Škody Auto v Mladé Boleslavi. Čestné místo na pódiu má vedle představenstva firmy designová studie VisionC.

FOTO: Radek Plavecký, Právo

Na čínském trhu, který byl pro Škodu nejsilnější, prodala mladoboleslavská automobilka 227 tisíc vozů. To je ale o téměř 9000 aut méně v porovnání s rokem 2012. V západní Evropě prodeje vzrostly meziročně o tři procenta na 369 600 aut.

Přestože finanční ukazatele nejsou všechny znovu rostoucí jako v minulých letech, označuje automobilka loňský rok za rekordní. To hlavně kvůli tomu, že během roku 2013 přišla s osmi novými nebo přepracovanými modely, což hospodářské výsledky silně ovlivnilo.

V novém roce ve vrcholné formě

„Na počátku roku je Škoda ve vrcholné formě. Naše modelová ofenziva běží beze změn na plné obrátky. Sklízíme plody investic do naší palety vozů. Naše modelová paleta rostla jako nikdy předtím. Rozšiřovali jsme kapacity výroby. Provozní výsledek ve výši 522 miliónů eur považuji za velice solidní,“ zhodnotil předseda představenstva Škoda Auto Winfried Vahland.

„Etablovali jsme se jako velkosériový výrobce. I v roce 2014 posuneme značku dopředu. V Ženevě jsme ukázali nejmodernější paletu a designovou studií VisionC nový směr značky,“ dodal Wahland.

V letošním roce očekává automobilka velký růst prodeje. Nasvědčují tomu rekordní výsledky z prvních dvou měsíců roku 2014 a rostoucí počet objednávek. „Našim cílem je zvýšit tržní podíly, například v západní Evropě na více než pět procent. Velký potenciál pro nás představuje Rusko, kde se rozšiřuje výroba, například od loňska se zde vyrábí i model Rapid,“ uvedl šéf automobilky.

Odbory: V Kvasinách přibude 400 až 800 pracovních míst

V posledních dnech se nejvíce diskutuje o investici do závodu Škoda Auto v Kvasinách. K té příliš nových informací vedení společnosti neposkytlo. Pouze investici do nového modelu potvrdilo, ale nespecifikovalo ani výši investice, ani podobu nového vozu, který se bude v Kvasinách vyrábět. „S ohledem na konkurenci nebudeme zatím žádné detaily zveřejňovat,“ uvedl Vahland.

O něco málo sdílnější byl předseda odborů Jaroslav Povšík. „Díky tomu, že Kvasiny tuto investici získaly, nepřijdeme tam o 1700 až 2000 pracovních míst. To pro nás bylo velmi zásadní. Naopak by tam měl počet pracovních pozic o stovky narůst, nejspíš to bude o 400 až 800 pracovních míst,“ řekl Povšík.

Škoda Auto – hospodářské výsledky
 2011
2012
 2013
výroba vozů (v tis. autech)
900,6
944,4
 932
prodej vozů (v tis. autech)
879,2
939,2
 920,8
tržby (v mld. Kč)
252,6
262,6
 268,5
tržby (v mld. eur)
10,3
10,4
 10,3
provozní zisk (v mld. Kč)
18,3
17,9
 13,5
provozní zisk (v mil. eur)
743
712
 522
zisk po zdanění (v mld. Kč)
16,1
15,4
 11,8
zisk po zdanění (v mil. eur)
652
611
 455
investice (v mld. Kč)
14,2
21,1
 19,6
investice (v mil. eur)
568
832
 741
zaměstnanci (k 31. 12.)
26 565
26 404
 25 758
Zdroj: Škoda Auto